Studiebesök hösten 2016

Minnen från intressanta studiebesök

Torsdagen den 13 oktober samlades 20 medlemmar på Stadsbiblioteket för studiebesök. Vi kom lagom till nobelprispresentationen. Och vi fick cider och tilltugg, medan vi väntade på, att Svenska akademiens ständiga sekreterare Sara Danius skulle presentera året nobelpristagare. Det gick ett sus genom församlingen, när Bob Dylan presenterades som pristagare. Efter detta fick vi en trevlig vandring i det nyrenoverade biblioteket av Rebecca Lidén, som med stor kunskap visade oss de olika avdelningar och deras finesser. Nöjda vände vi hem igen och kände, att det hade varit en trevlig och givande eftermiddag.

Onsdagen den 10 november besökte en grupp från föreningen Husqvarna Museum där vi blev mottagna av en av våra medlemmar guiden Ann-Britt Thor. Det var en intressant och lärorik vandring där vi kunde beskåda och höra vår mycket duktiga guide berätta om alla fina produkter som Husqvarna AB har tillverkat och tillverkar fortfarande alltifrån en, i dagens mått, väldig enkel symaskin till dagens datoriserade maskiner,
De första handdrivna gräsklipparna till de GPS-styrda som tillverkas idag. Cyklar, motorcyklar och mopeder, gjutjärnsgods t.ex kaminer, grytor och köttkvarnar. Andra hushållsprodukter såsom spisar, diskmaskiner, tvättmaskiner mm. Ja, det var mycket nostalgi för många av oss. Efter det lyckade besöket avtackades Ann-Britt med en blomsterbukett.