Verksamhetsberättelse 2017

Ordförande har ordet

Under verksamhetsåret 2017 har kommittéernas arbete utvecklats vilket resulterat i ökat antal aktiviteter och många nya medlemmar. Ett kvitto på att föreningen har ett bra utbud och en god atmosfär på våra träffar. Alla kommittéer träffas två gånger per år för att ha ett erfarenhetsutbyte.

Grunden till vår verksamhet bygger på att många medlemmar ska vara aktiva i vårt föreningsarbete och att alla ska känna sig välkomna till våra aktiviteter. Det är också viktigt att vi har en öppen dialog och att alla blir sedda, ett ansvar för styrelsen och kommittéerna.

Det är med stor tacksamhet till styrelse och kommitté medarbetare som jag summerar ett framgångsrikt år. Det är tack vare er som föreningen har utvecklats. Jag vill även tacka alla våra samarbetspartners Studieförbundet Vuxenskolan, Seniorernas hus och vår hembagerska.

Styrelse.

Styrelsen har haft 10 protokollförda styrelsemöten. Varje halvår deltar revisorer och valberedning vid ett styrelsemöte. Mötena har varit förlagda till Studieförbundet Vuxenskolans lokaler.

Medlemsutveckling.

Medlemsutvecklingen har varit mycket positiv och vi har ökat till 652 medlemmar.

Ekonomi.

Enligt bokslut och budgetförslag.

Månadsmöten

Möteskommittén har även detta år tagit fram varierande och trevliga programpunkter. Månadsmötena har haft följande rubriker

Nästan 50 år i drömyrket, Yvonne Teiffel berättade om journalistyrket. Årsmöte som leddes av Distriktsordförande Kjell Lindström. Hade de rätt eller fel, Leif Ockander kåserar över medicin- profiler. Calle Örnemark, Christer Möller visar sin dokumentärfilm. Ehrling Lundberg underhöll och roade oss. Så minns jag mitt Jönköping, Lennart Lindberg visade jönköpingsbilder. Hela människan, (Ria) Gunnar Dahlqvist berättade om Ria:s sociala arbete. Anders Fernsjö sjöng sånger från amerikanska södern. Äldre och läkemedel information av Kjell Lindström, i december firas traditionellt luciafirande.

Möteskommittén består av 6 ledamöter som träffats 8 gånger de har också ett antal telefonkontakt med varandra. Programpunkterna som tagits fram, har gjorts för att få ett så brett och intressant som möjligt och som ska passa alla medlemmars önskemål. Arbetet med 2018 års program pågår för fullt. Under året har Lennart Lööw övertaget kommittéansvaret från Kennert Carlson. Kennert har gjort ett förtjänstfullt arbete under sin tid som ansvarig.

Broschyrkommittén har haft flera arbetsmöten. Vid det första mötet delade vi upp arbetsuppgifterna mellan oss och därefter hade vi mejlkontakt med varandra. Vid det andra mötet gick vi igenom och korrekturläste utkastet till programbladet. Därefter trycktes programbladet och skickades till medlemmarna.

För våren 2018 började arbetet med programbladet i slutet av oktober och i mitten av december är programbladet klart för utskick.

Vi har tagit hjälp med layouten externt och tryckningen av cirka 600 programblad för varje "termin" har även den utförts externt.

Studiecirklar

Jazz tillsammans med Jan Sundberg lyssnar och diskuterar vi jazz.

Matlagning för herrar en mycket populär cirkel som startades av Bo Ekelund. Det är ett glatt gäng som i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler lagar och serverar fantastiska måltider.

Matlagning för damer. Under Gittan Ekelunds ledning startades träffar där damerna under trevliga former lagar och prov äter mat tillsammans. Deltagarna har uppskattar dessa träffar.

Litteraturcirkeln är mycket uppskattad av deltagarna där det lyssnas på en ljudbok med åtföljande diskussioner. Det är intressant att lyssna på hur olika man kan uppfatta vissa beskrivningar. Under hösten har ytterligare en cirkel startats.

Stickcafé med litterära inslag. Vi samlas för att sticka och prata om litteratur. Många diskussioner blir det och allt handlar inte om litteratur.

Diskussionsträffar om aktuella ämnen. Livliga diskussioner som leds av Inger Jidefur och Gabriella Gustavsson.

Vardagsyoga är en uppskattad cirkel på fredagarna som leds av Gittan Ekelund. Deltagarna lär sig att nyckeln till hälsa är rätt andning. Varje rörelse innebär att vi lär oss djupandning avspänt, lugnt och långsamt så kroppen får allt syre den behöver.

Flerdagarsresor.

Till Bornholm åkte vi 7 – 9 juni en tredagars resa där vi fick uppleva den unika danska ön. Vi fick se vacker natur, klippiga stränder och fiskelägen. Resan var mycket välarrangerad och uppskattades av deltagarna.

Till Karlstad och där vi besökte Lars Lerins konsthall den 20 – 21 september. Alla fascinerades av Lars otroliga konstnärskap som vi fick se med professionell guide. Under kvällen åt vi en god måltid på vårt centralt belägna hotell. Nästa dag åkte vi vidare till Selma Lagerlöfs Mårbacka. Vi fick även där en kunnig guide som berättade om Selma samt visade oss runt i hennes Mårbacka. På väg hem åt vi lunch utmed Göta kanal därefter fortsatte vi hemresan på småvägar.

Bangolf

spelas på Jönköpings Bangolfklubb, S:t Göransvägen. Under inomhussäsongen har vi haft ett antal torsdagsträffar, där 8 – 10 personer deltagit per gång. Sommarens utomhus golf vid gamla tenniskiosken har haft mindre anslutning.

Bowling.

Vår träning vår och höst består av ett troget gäng, som sällan missar något tillfälle att spela. Dessutom finns det ett gäng golfare som ansluter när deras säsong är över.

DM ställdes in på grund av för få anmälningar. Årets förbundsmästerskap gick av stapeln 11 oktober i Örebro. Vi var 11 deltagare från vår förening. Bäste spelare blev Maj-Britt Ekman, som vann sin klass. Grattis Maj-Britt. Den 27 oktober genomfördes afterwork, som lockade fullt hus till både spel och supé. Tack från Bengt-Olof Thorberg till Ulla Staaf och Karl-Erik Johansson för all hjälp under hösten.

Bridge.

I årets förbundsmästerskap representerades vår förening av Agneta Sandsvik och Katarina Körner. Mästerskapskampen skedde på båt i Ålands hav. I finalen deltog 32 par som tävlade under spännande och trevliga förhållande.

Boule.

På tisdagar spelas det boule på Barrsätragatan i Hovslätt. Där finns också möjligheter till fika vid Istanboules servering.

Månadsluncher.

Under år 2017 har 9 månadsluncher genomförts med stor framgång på olika platser och restauranger i Jönköpings kommun. Deltagarantalet har skiftat mellan 60 till 115 personer vid varje tillfälle som luncherna har anordnats. Målsättningen har varit att i snitt ha cirka 80 medlemmar som ska deltaga vid varje tillfälle, vilket har uppfyllts under Per Johanssons ledning.

Sommarträffar i stadsparken.

Alla onsdagar mellan 28 juni och 9 augusti har Värdinnekommittén anordnat kaffestund med trevlig samvaro i Stugan i Stadsparken.

Golf.

Hans Hedman arrangerade den 25 augusti en golftävling på Skinnarebo GC. En lyckad tävling med uppskattande deltagare.

Pubaftnar

är en mycket populär aktivitet. Under året har vi haft fyra pubaftnar på Pipes. Dessa aftnar är välbesökta och uppskattade.

Fest.

Under året har vi haft en höstfest. Festen kännetecknades av god mat och dryck och en härlig samvaro. Festen arrangerades på Seniorernas hus.

Kommittéträffar.

För att fortsätta föreningen goda utveckling träffar styrelsen alla kommittémedlemmar på våren och hösten. Vi diskuterar ny idéer och hur vi kan ytterligare förbättra vårt utbud till våra medlemmar.

Studiebesök.

Vårens studiebesök har varit varierande och intressanta. Vi har besökt Stadsarkivet/stadsbiblioteket. Rådhuset med kåseri om Jönköpings politik, Miliseum ett militärhistoriskt museum, guidad tur i Habo Kyrka. Under andra halvåret var vi på besök i en trädgård med John Bauer känsla, informerades om SOS alarm, besökte Jönköpingsposten samt Jönköpings bildemontering.

Trivselträffar.

Föreningens lite annorlunda träffar. Vi möts där aktiviteten äger rum. Träff för "grabbarna" samtal om aktuella ämnen. Vi fick besök av Butiken/Seniorshopen, vi provade på Linedance. Under hösten fick vi höra om Grabben från Taapa samt en fotohistoria genom Persiens historia.

Utflykter.

Vi åkte till Bönared där vi fikade och åt jordgubbstårta. Den 17 maj åkte vi till Kivarps Gårdsmejeri o Café. I juni besökte vi Lisbeth o Bruno Hektors fantastiska trädgård i Tenhult.

Trafik.

Maj-Britt Ekman har delat ut broschyrer om äldre i trafiken samt försett oss med reflexer.

Hörsel och syn.

Anders Carlesson är kontaktperson och ger information om ämnet, han har informerat per telefon och vid våra sammankomster.

Serveringskommittén.

Serveringskommittén är en del av hjärtat i verksamheten. Fantastiskt trevliga och duktiga på att se till att allt fungerar i och under serveringen. Kommittén består av tre serveringslag med fyra personer i varje lag.

Värdinnekommittén

Har under ledning av Anita Bengtsson har haft ett viktigt uppdrag i att hälsa medlemmar välkomna till våra möten och speciellt tagit hand om nya medlemmar så de placerats vid en "talför" person. De har också informerat Ordförande så han har kunnat hälsa dem välkomna.

SPF:S samrådsgrupp.

Birgitta Adolfsson och Inger Jidefur är vårar representanter.

Whisky och vinprovning.

Vi har haft såväl vin- som Whiskyprovning allt under sakkunnig ledning av Tommie Linder. Vi testar och diskuterar dofter, smak och kvalitet. Efter provningarna har vi njutit av en god liten buffé. Den traditionella vin resan till Helsingör var som alltid en uppskattad resa.

Promenader.

Vi är ett glatt gäng som under året har gått 40 tisdagar. Även i år har nya medlemmar anslutit sej till gruppen. Vi har inte behövt ställa in någon promenad under året. Samåkningen från Västra Torget fungerar toppenbra.

Promenera i skogen på stigar och skogsvägar, gillar vi ju bäst. Vårt fika intas sittande på stubbar och stenar, som vi har gott om i vår natur. Om det är besvärligt att komma upp från stubben, är vi många som kan hjälpa till.

I juni gick vi en promenad bland blommande rhododendron, som växer i en trädgård på Dalvik. Till Kinnekulle med omnejd gick årets vårresa. Precis i rätt tid för att se ramslöken och guckuskon i full blom. Vi gick också en blomstervandring med en guide från naturskyddsföreningen i Lidköping. Utsikten från toppen på Kinnekulle var gömd i regn och dis, men de andra vandringarna gick i strålande sol.

Den hyggliga vakten i tornet bjöd in oss, så vi kunde äta vår medhavda lunch under tak. På Falkängens vandrarhem i Hällekis bodde vi, en fantastisk miljö i hantverksbyn.

I augusti var vi ett gäng som vandrade på Store Mosse. När vi kom fram till Lövön, vårt lunchställe, hade Arne och Pelle fixat brasan, så det var bara att grilla. Solen sken och efter en lång rast, var det dags att gå tillbaka till bilarna.

Gun och Allan bjöd oss på en god lunch, efter vår vitsippsvandring i Strömsberg. En tisdag i november, visade Allan bildspel från våra 3 senaste vårresor och från promenader som gåtts under många år

Valberedningen.

Bruno Magnusson är valberedningens nya kommittéansvarig och arbetar med sin grupp för att tillsätta vakanta poster. Valberedningen besöker styrelsemöten två gånger per år.

Annons/media/webb.

Gittan Ekelund sköter våra annonser hemsida och PR. Hon är också ordförande i distriktets PR-grupp. En stor del av tiden har gått åt till allt strul med förbundets beslut om ny hemsida.

Entré/biljetter.

Lillian och Kennert Carlson har tillsammans med Inga-Maj och Åke Ekeroth skött entrén, ett uppdrag de gjort fantastiskt bra och varit vårt ansikte ut mot medlemmarna.

Lotteri.

Vid alla månadsmöten har vi lotteri som sköts av Carin Nyberg, Bo Ekelund och Anita Andersson.

Medlemsregister.

Peranders Jansson är ansvarig för medlemsregistret.

Övrigt.

Vår förening har varit representerade vid distriktskonferenser och Ordförandeträffar.

Kommittéansvariga.

Annons, media: Gittan Ekelund