Aktuell info från SPR

Här lägger vi ut aktuell info som våra representanter sammanställt och årets protokoll.

Aktuell info

Äldreförvaltningens IT-fixare besökte rådet vid mötet den 11 mars och berättade om sin fortsatt mycket uppskattade verksamhet. Man kan boka tid för hembesök eller träffa dem på de olika öppna träffpunkterna. Det går att få ett kort möte utan tidsbokning. Varje månad ger de ut ett nyhetsbrev. Du kan beställa detta genom att mejla till: digitalstodjare.norrainnerstaden@stockholm.se

Rådet lämnade vid mötet synpunkter på förslaget till boendeplan för äldre och efterlyste konkreta insatser för en inventering av lämpliga seniorbostäder i befintliga fastigheter. Ett förslag om att göra en studie över seniorernas behov och önskemål om sitt framtida boende lämnades också. Rådet har boende planeringen som en fortsatt prioriterad fråga.

Äldreförvaltningen ordnar en seniorvecka den 13 - 17 maj. Ett samlat informationsmaterial med tips och råd för oss seniorer har tagits fram och presenterats i en kort publikation, som kommer att finnas på bl.a. träffpunkterna och bibliotek.

Anders Rickardsson

--------------------------------

Norra innerstadens pensionärsråd hade sitt första sammanträde för 2024 den 12 februari. Vid mötet fick vi bl.a. ta del av och lämna synpunkter på verksamhetsberättelsen för 2023. Rådet uppmanades också att lämna sina prioriteringar som input till budgeten för 2025. I ett särskilt yttrande framförde rådet bl.a. följande.

Vi såg det som angeläget att arbeta vidare med nu prioriterade områden. Dessa är nära vård och samordningen med regionen, förebygga ensamhet och social isolering, stärkt medborgarinflytande och boendeförhållanden för äldre. Vi förde vidare fram fäljande områden att också prioritera: kompetensutveckling för alla anställda, en bra arbetsgivare samt vår återkommande fråga om bättre tillgång till föreningslokaler. Vi ser hela området äldreförvaltning som ett komplext system, där alla ingående delar var och en för sig måste fungera på ett effektivt sätt för att helheten ska bli bra.

Rådet lämnade också synpunkter på Stockholms stads program för idrott, motion och friluftsliv. Vi kunde instämma i det rimliga att särskilt prioritera barn och unga. Programmet var dock riktat till alla åldrar. Vi anmärkte på att det nästan helt saknades skrivningar riktade till oss seniora medborgare.

Anders Rickardsson

Årets protokoll

Här ser du årets protokoll.

12/2 11/3

Äldre protokoll kan du läsa här.