Ordförandebrev våren 2024

Stockholm i december 2023

Kära medlem!

Nu närmar sig 2023 sitt slut. Snart kommer juletid och så ett nytt år. Jag börjar med att önska alla våra medlemmar en riktigt fröjdefull helg och många fina dagar 2024.

Samtidigt fördystras våra liv av en värld av krig. Vi nås av fasansfulla berättelser om människors lidande. Så fel vi fick, vi som en gång växte upp i förhoppningen att människan skulle lärt av världskrigens fasor och att fredens tid nu skulle komma.

I vår egen lilla värld vill vi på SPF Seniorerna Karlaplan erbjuda dig trivsam samvaro.  Vi börjar den 16 januari med att Hans Arnbom, som i många år arbetat på SR/SVT. I ord och bild berättar han om Radions historia.

Vårt årsmöte är den 20 februari. Vi hoppas att många vill komma. Då får vi också lyssna till Henrik Salander, som sjunger och berättar om Beatles. Sedan fortsätter vi hela våren med månadsmöten och studiebesök ändå till i slutet av maj då vi åker båt till Storholmen. Där äter vi gott och blir guidade runt. Det är i syrenernas tid och det ser jag fram emot.

Jag vill också se tillbaka på det år som varit i vår förening. Jag läste åter några referat och gladde mig åt alla de intressanta föreläsningar som vi haft. Så fint att kunna höra dessa kompetenta människors berättelser. De flesta av våra föreläsare har ett långt liv bakom sig och mycket kunskap och erfarenhet att förmedla.

Märkligt är det att då inse att ålderismen i vårt samhälle är stor. Det borde ju var tvärtom med all den kunskap som finns bland oss äldre. Eva Eriksson, vår förbundsordförande, lägger stort arbete på att framhålla äldres värde. Barbro Westerholm hann inte slutföra sin bok om ålderism, men fick hjälp av Ingrid Kinne Lindgren att avsluta boken ”Bort med ålderismen ­– Ett Sverige för alla åldrar”. Den finns att beställa på förbundets hemsida.

Östermalms och Norrmalms stadsdelsnämnder har nu slagits samman till Norra innerstaden. Det innebär att de tidigare pensionärsråden lagts ned och att vi fått ett nytt pensionärsråd (SPR) för den sammanslagna stadsdelen, med fem ledamöter och fem ersättare. Vi här på Karlaplan som är en stor förening har fått behålla både platsen som ledamot och platsen som ersättare. Har du synpunkter så kontakta gärna någon av dem:

• Anders Rickardsson, tfn 073-619 83 51
  • Christina Roman Hellström, tfn 076-019 15 50

Du hittar också alla protokoll från mötena i SPR på vår hemsida under en egen flik. Vid sitt oktobermöte behandlade man bl.a. den föreslagna nedläggningen av Närakuten vid Hötorget och läkarhuset vid Odenplan. Rådet motsätter sig förslaget och beslöt att ställa en skrivelse till Region Stockholm.

Väntjänsten på Östermalm har många frivilliga seniorer som gärna ställer upp utan kostnad. Längtar du efter sällskap på promenader eller behöver du hjälp med ledsagning eller inköp? Kanske skulle du uppskatta att någon läser högt i hemmet? Då är du välkommen att kontakta vår samordnare – Kaisa Nord, 08-783 67 65, vardagar kl.10–12 eller vantjansten@hotmail.com.

Praktiska ting i vår vardag förändras snabbt som en följd av digitaliseringen. För oss seniorer kan det bli extra svårt att hänga med. Flera undersökningar visar dock att Stockholmsseniorerna är ganska så duktiga. Nu vill förbund, distrikt och föreningar samla sig till mer stöd till medlemmarna i den digitala världen. Vi Östermalmsföreningar har redan startat. Vi höll ett gemensamt medlemsmöte om bedrägerier på nätet. Det blev fullt hus! Vi arrangerade också ett gemensamt möte om välfärdsteknik. Digitala hjälpmedel gör snabbt insteg i hemtjänst och vård och vi behöver förstå vad det innebär.

Om man vill lära sig mer är Internetstiftelsens hemsida  nyttig. Där hittar man flera digitala kurser som är gratis. Man kan lära sig om säkerhet och man kan också få en introduktion i AI – artificiell intelligens.

Behöver du hjälp med din dator, surfplatta eller telefon? För dem bosatta i Norra Innerstaden finns stadsdelsnämndens digitala IT-support som är kostnadsfri. Man kan träffa supporten vissa tider på Digicenter, Sandhamnsgatan 8 eller man kan ringa till dem. Deras kontaktuppgifter finns i vårt programblad.

Som vanligt frågar jag om e-post-adresser. De flesta av er har sådan adress. Det är bra, för via e-post får du påminnelse om våra aktiviteter, information om ändringar och även referat från våra aktiviteter. Om du inte får sådana meddelanden kan det bero på att du glömt att meddela din e-postadress eller uppgett fel adress. Hör i så fall av dig till mig.

Förhandsbetalningen till våra aktiviteter som vi infört sedan en tid tillbaka underlättar både för deltagare och oss arrangörer. Men vi vädjar till er att inte vänta till sista stund med att betala. Det är tidsödande att jaga sent betalande. Vill du avboka får du tillbaka dina pengar om du avbokar före sista betalningsdatum.

Har du idéer om föreningens verksamhet? Då hoppas vi att du hör av dig till någon av oss i styrelsen. Du hittar våra namn och kontaktuppgifter på sista sidan i programbladet.

Väl mött 2024!

Inger Öhman, ordförande