Program hösten 2019

Här kan du se höstens program.

Vi samarbetar med Studieförbundet Vuxenskolan gällande kulturprogram på månadsmöten, studiebesök och studiecirklar.

Klicka här så kan du ladda ned programmet för hösten 2019. Då får du en snyggare utskrift än om du klickar på ikonen "Skriv ut".

Vi tar gärna emot tips och synpunkter på vårt programinnehåll.

27 augusti tisdag kl. 13:00. Månadsmöte "Medier förr, nu och i framtiden". Christina Jutterström, f.d. chefredaktör, VD och journalist berättar. Läs referat här.

• Historiska Museets hörsal, Narvavägen.
  • Mötesavgift 120 kronor (smörgås och kaffe ingår). Den som vill kan köpa ett glas vin.

Bindande anmälan senast 22 augusti till

Den som vill kan förhandsbetala till bankgiro 5850-7674. Ange ditt namn och vilket datum det gäller. Sista betalningsdag är samma som sista anmälningsdag. Man kan swisha på plats.

************************************************************************************************11 11 september onsdag kl. 15:00 Studiebesök. Guidad visning av Drottningholms Slottsteater. Läs referat här.

Buss från Brommaplan mot Ekerö.

• Samling vid café Karamellan bredvid slottet.
  • Kostnad 100 kronor.

Bindande anmälan senast 9 september till

17 september tisdag kl. 13:00. Månadsmöte. "Fåglarnas kärleksliv och beteenden". George Högsander berättar. Läs referat här.

Bindande anmälan senast 12 september till

24 september tisdag kl. 13:00. Frågesport, aktivitet för hjärnan. Frågesport under ledning av Birgitta Agazzi och Inga-Lisa Sellvall. Vi tävlar i lag. Enkel förtäring ingår. Läs referat här.

• Valhallavägen 148, rum 1.

Bindande anmälan senast 20 september till

26 september torsdag kl. 15:45. Studiebesök. Guidad rundvandring på Sveriges Television. Läs referat här.

• Oxenstiernsgatan 34.

Bindande anmälan senast 15 september till

10 oktober torsdag kl. 09:45. Studiebesök. Guidad visning av nyöppnade Judiska museet i Gamla stan. OBS Trappor! Läs referat här.

• Själagårdsgatan 19.
  • Kostnad 120 kronor.

Bindande anmälan senast 7 oktober till

• Lillebil Björkman lillebullan@gmail.com 070-884 87 80
  • Birgitta Agazzi birgitta.agazzi@gmail.com 073-037 39 91

EXTRA INSATT VISNING KL 10:45!

15 oktober tisdag kl. 13:00. Månadsmöte. "Europa i kris". EU-och politikjournalisten Henrik Brors berättar. Läs referat här.

Bindande anmälan senast 10 oktober till

17 oktober torsdag kl. 14:00–16:00. Stockholmsdistriktet arrangerar mingel. (Ersätter Café Opera).

• Odd Fellow
  • Trädgårdsgatan 11 A.

Ingen anmälan.

5 november tisdag kl. 10:00-16:00. Seniordagen. Östermalmsföreningarna och Stadsdelsnämnden bjuder in till Öppet Hus i Fältöversten, ingång Valhallavägen 148, vid busshållplatsen "Värtavägen". Läs referat här.

På programmet Helen Tronstad: Tåget till Thailand; Henrik Salander: 1960-talets musikrevolution; Jonas Hallberg: Vad är sanning; Henrik Ekman: Nationalstadsparken; Amelia Adamo: Pension och passion och mycket annat!

Läs hela programmet här!

Ingen anmälan. Fri entré.

7 november torsdag kl. 12:45. Studiebesök. "Konsten i KTH". Guidad rundvandring med Per-Anders Östling. OBS Trappor!  FULLTECKNAT!
Läs referat här.

• Samling vid "Millespottan" framför KTH.

Bindande anmälan senast 4 november till

14 november torsdag kl. 13:00. Musikfrågesport under ledning av Eva Malmros och Jurgen Wahlberg. Vi tävlar i lag. Enkel förtäring ingår. Läs referat här.

• Valhallavägen 148, rum 1.

Bindande anmälan senast 10 november till

19 november tisdag kl. 13:00. Månadsmöte. Journalisten Ingalill Mosander talar om höstens böcker. Läs referat här. Här kan du ladda ned listan.

• Historiska Museets hörsal, Narvavägen

Bindande anmälan senast 14 november till

10 december tisdag kl. 13:00. Månadsmöte. "Brattsystemet 100 år – från motbok till fredagsmys". En kavalkad med start från Bellmans tid med bilder, texter och sånger framförda av Jan Rudling och Kjell Lööw

• Historiska Museets hörsal, Narvavägen

Bindande anmälan senast 5 december till

Vårt första månadsmöte i vår äger rum tisdagen 21 januari 2020 i föreningslokalen på Valhallavägen 148 (eftersom Historiska museets restaurang byggs om under januari och februari).