Facebookskolan

Med facebook kan du hålla kontakt med vänner, bekanta och familj även om ni bor långt ifrån varandra. Du kan gå med i grupper där dina intressen diskuteras och du kan följa – och föra dialog med – företag, föreningar, tidningar och organisationer som du vill få information ifrån.

Vår medlemstidning Senioren har satt ihop ett enkelt utbildningsmaterial där du steg för steg kan lära dig mer om facebook.

Här hittar du Seniorens "Facebookskola":

Så här kommer du igång med facebook

Så får du ut mer av facebook

Få utlopp för dina intressen på facebook

Det finns även en facebookskola från SPF Seniorernas som främst riktar sig till våra lokala föreningar som vill skapa och driva en Facebooksida.

SPF Seniorernas Facebookskola

Här hittar du tidningen Seniorens och SPF Seniorernas facebooksidor:

Tidningen Senioren

SPF Seniorerna

Exempel på facebookgrupper:

Trädgård i SPF Seniorerna
Gruppen är till för medlemmar i SPF Seniorerna och sluten, så man kan diskutera fritt utan att andra facebookvänner läser vad man skriver.

Anhöriga i SPF Seniorerna
Många seniorer har föräldrar eller partners som är sjuka och behöver deras stöd och hjälp. Den här gruppen är till för medlemmar i SPF Seniorerna som är anhöriga och som vill få diskutera och känna gemenskap med andra anhöriga i samma situation.

Digital gemenskap med SPF Seniorerna
Denna grupp startades i samband med coronautbrottet och uppmaningen till 70-plussare att hålla social distans. Vi vill med den här gruppen erbjuda en möjlighet till gemenskap och kontakt med andra i samma situation. Här kan ni till exempel berätta eller be om råd om hur ni håller kontakten med vänner och familj, diskutera aktuella frågor, tipsa varandra om bra appar eller smarta onlinetjänster.

Kreatän med Senioren
Denna grupp startades av tidningen Senioren i samband med coronautbrottet. Även om vi är fysiskt isolerade och håller distans så kan våra tankar och idéer flyga fritt och mötas. Gruppen är till för alla seniorer som vill bli uppmuntrade och uppmuntra andra genom sin kreativitet.