Avsnitt 47 – Inte alltid lätt att göra rätt som konsument

Det här avsnittet handlar om konsumentfrågor och vad man bör tänka på om man vill undvika de fallgropar man kan hamna i. Daniel Kjellberg, chefredaktör på tidningen Råd & Rön, ger goda råd och berättar om SPF Seniorernas medlemsförmån, kostnadsfri konsumentvägledning.

• Handla på eget initiativ. Och unna dig lite extra tid innan du bestämmer dig. Det är ett av flera tips från Daniel Kjellberg, chefredaktör på tidningen Råd & Rön.

Antalet konsumentvägledare har under senare blivit allt färre. Eftersom kommunerna inte är tvingade att ha den servicen saknar idag cirka 100 kommuner konsumentvägledare. Och i flera andra kommuner har man av besparingsskäl dragit ner på verksamheten. Det är ett kortsiktigt tänkande tycker Daniel Kjellberg, chefredaktör på tidningen Råd & Rön.

– Ett generellt råd, nästan oavsett vad det gäller, är att handla på eget initiativ. Unna dig lite extra tid innan du bestämmer dig, säger Daniel Kjellberg.

SPF Seniorerna har tillsammans med Råd & Rön och Sveriges Konsumenter inlett ett samarbete där man som medlem kan få kostnadsfri konsumentvägledning.
Klicka här för att läsa mer om medlemsförmånen

Programledare för Seniorpodden är Anders Lundblad.

Klicka här för att komma till Seniorpodden i iTunes (iPhone)

Klicka för att komma till Seniorpodden för lyssning på webben