Klarar sig politikerna på pensionen en vecka?

I 2017 års upplaga av SPF Seniorernas politikerutmaning att klara sig en vecka på pensionen deltog Anders W Jonsson (C), Jakob Forssmed (KD), Johan Forssell (M) och Lotten Sunna F!).

Bakgrund
SPF Seniorerna har sedan lång tid tillbaka arbetat med frågan om pensioner som det ska gå att leva på. Detta är ett grundkrav för ett allmänt pensionssystem, som dessvärre inte uppfylls idag. Vi vill därför uppmärksamma ansvariga politiker på hur pensionärer har det ekonomiskt och understryka att det behövs förändringar av pensionssystemet. Ett sätt är att politiker testar att klara sig på en normal pension under en kortare tid, i detta fall en vecka.

För många av de seniora väljarna är pensionerna en mycket viktig fråga, för sin egen ekonomi och livskvalitets skull men också för sitt val av parti. Att sätta sig in i hur en vanlig pensionär har det är därför något som bör intressera politiker som gör anspråk på att leda landet. Under vintern 2016/17 skickde SPF Seniorerna därför skickat en öppen inbjudan att delta i den andra utgåvan av utmaningen till samtliga partiledare vars partier finns representerade i riksdagen och/eller EU-parlamentet samt socialförsäkringsministern. Svar har kommit från C, F!, KD, L och M. Övriga partier har inte svarat.

Deltagare maj 2017
Anders W Jonsson (C) gruppledare riksdagen, Jakob Forssmed (KD) tf partiledare, Johan Forssell (M) vice ordf Socialförsäkringsutskottet och Lotten Sunna socialförsäkringspolitisk talesperson (F!).
Mats Persson (L) tackade också ja men är föräldraledig när utmaningen genomförs i mitten på maj.

Regler och upplägg
Deltagarna får någon dag innan veckan börjar välja var sitt kuvert med en veckas nettopension (och ev bostadstillägg), slantarna i kuverten kommer att skilja sig åt något. SPF Seniorerna har innan dess dragit av för fasta kostnader enligt genomsnittssiffror på: hyra, el, hemförsäkring, TV-licens, internet, mobil, högkostnadsskydd för medicin, hygien och tandvård, förbrukningsvaror, hemutrustning.

Deltagarnas veckopension ska räcka till all mat och fritid som de önskar företa sig under veckan. De väljer själva hur de disponerar sina pengar men de kommer att få ett sms varje dag med fiktiva fritidshändelser (t ex din lokala SPF Seniorerna-förening ordnar boule och kaffe för 50 kr). Dessa sms-händelser väljer deltagarna att tacka ja eller nej till, och i så fall dra av kostnaden för från sin nettopension. Inga andra inskränkningar görs än just måltider och fritid.

De eventuella resor som deltagarna behöver göra inom ramen för sina politiska uppdrag behöver inte betalas med pensionspengarna. Men andra resor, såväl verkliga som fiktiva (exempelvis hälsa på vänner eller spela boule med SPF Seniorerna-förening), ska dras av från pensionspengarna. Om politikerna blir bjudna på mat så får de dra av schablonbelopp för detta från sina pensioner: frukost 50 kr, lunch 100 kr, middag 150 kr, fika 50 kr. Lagar deltagarna mat hemma, och använder t ex pasta som står i skafferiet så får de dra av en rimlig kostnad för det. Det är tillåtet att bli bjuden på t ex lunch av en bekant under veckan, förutsatt att deltagaren då själv bjuder tillbaka vid annat tillfälle under veckan. Det är också tillåtet att lösa de dagliga sms-utmaningarna på finurliga sätt, exempelvis köpa presenter eller kläder på second hand. Gratis mat/fika på tåg eller flyg inom ramen för ens politikeruppdrag ska också dras av enligt kostnaderna ovan.

Det är inte tillåtet att dela kostnader med ens verkliga make/maka, deltagarna antas vara ensamstående och ska således klara av sina kostnader på egen hand. Därtill är det ja eller nej på sms-utmaningarna som gäller: antingen går man på bio eller inte (det kan inte bli ett halv-ja att man t ex hyr en film via nätet). Det går givetvis bra att hoppa över en måltid om man så önskar, men det ska då redovisas. Riktiga fritidsaktiviteter för deltagare med småbarn (besök på lekland och liknande) behöver inte bekostas av pensionspengarna. Andra aktiviteter under deltagarnas riktiga fritid ska bekostas av pensionen (åka och träffa bekanta, gå till frissan, fika med kompis osv).

Deltagarna ska dagligen dokumentera hur det går att klara sig på en normal pension med text och bild i sociala medier och berätta vad de ätit och gjort under dagen, hur de agerade på sms-utmaningen etc. Deltagarnas dagliga rapport sammanställs på SPF Seniorernas webb.

Efter veckan träffas alla inblandade och samtalar om politikerna fick sina "pensioner" att räcka, hur det gick med sms-utmaningarna, vilken pensionsnivå tror politikerna att de har levt på och vad har varit annorlunda jämfört med en vanlig vecka?

För mer information:
Anna Eriksson, pressekreterare SPF Seniorerna, 0706-606 993 eller anna.eriksson@spfseniorerna.se