Konsumentvägledning
Lurad av telefonförsäljare? Förlorat pengar på inställd resa? Eller råkat ut för ett bedrägeri? Du som är medlem kan få kostnadsfri konsumentvägledning!
Du vet väl att du som är medlem i SPF Seniorerna kan få hjälp med kvalificerad konsumentvägledning? Det kan handla om allt ifrån tvister med hantverkare till att tolka olika köpeavtal. Christine Fransholm och Maria Wiezell som är konsumentvägledare och konsumentjuridiska experter hos Sveriges Konsumenter ger personlig hjälp.
Det här kan du få stöd och hjälp med:
- Fördjupad konsumentvägledning via e-post, brev eller telefon om dina rättigheter som konsument, information inför köp och råd om du hamnat i problem.
- Du kan få hjälp att tolka ett köpeavtal eller stöd att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.
- Vid behov hjälper vi dig också att kontakta företaget.
- Föreläsningar om till exempel konsumenträtt och vardagsekonomi.
Så här når du vägledningen:
E-post: radgivning@konsumentcentrum.se
Telefon: 08-674 43 74
Telefontider: onsdagar kl 09.00-11.00 samt fredagar kl 09.00-11.00 och kl 13.00-15.00.
När du tar kontakt behöver du ange att du är medlem i SPF Seniorerna. Observera att Christine och Maria endast svarar på konsumentfrågor, frågor som rör ditt medlemskap kontaktar du din förening om.
Webbinarium: Konsumenträtt - inte alltid så lätt
I ett direktsänt webbinarium gick konsumentvägledare Maria Wiezell igenom många konumenträttsliga begrepp och förklarade för oss vad de egentligen innebär. Hon svarade även på ett flertal frågor som vi fått in från våra medlemmar. Här kan du se webbeinariet i efterhand samt ta del av hennes presentation.