Eva Eriksson kommenterar seniorers spurt in i den digitala vardagen

I dag släppte Internetstiftelsen rapporten "Svenskarna och internet 2020". SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson medverkade digitalt vid rapportsläppet och kommenterade resultatet:

• SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson medverkade via länk.

– Det är glädjande att allt fler äldre blir digitalt delaktiga. Digitala verktyg har underlättat vardagen och bidragit till att lindra ofrivillig ensamhet. Vi känner igen utvecklingen från SPF Seniorerna. Under pandemin har vår organisation och medlemmarna ställt om i digital riktning. Föreningslivets enorma omställning har bidragit till att det digitala utanförskapet minskat så påtagligt. Seniorers digitala delaktighet är positivt för dem själva och för hela samhället – det är en stor demokratisk framgång, sa Eva Eriksson.

– Men samtidigt som vi gläder oss ska vi komma ihåg alla som inte kan eller vill vara digitalt delaktiga. De har också rätt att ta del av samhället. När myndigheter ställer krav på digital kompetens för att använda samhällsservice ställer vi krav på myndigheterna. Vi vill att de som står utanför digitalisering ska erbjudas kostnadsfri utbildning och subventionerad digital utrustning, påpekade Eva.

Rapporten visar att de flesta nya internetanvändare är 76 år eller äldre. Pensionärer är också den grupp där flest känner sig mer sociala av att spendera tid framför en digital skärm, och är överlag mest positiva till mer skärmtid. De som är 76 år eller äldre har dubblerat sin användning av videosamtal!

Klicka här för att läsa mer om dagens rapportsläpp

Klicka här för att öppna rapporten "Svenskarna och internet 2020"