Webbredaktör/journalist & social media manager till Senioren

Vi söker dig som är en initiativrik och samhällsintresserad journalist/webbredaktör. Du är allmänbildad, nyfiken och har ett intresse för äldrepolitiska nyheter. Seniorers väl och ve är den röda tråden på våra plattformar och något även du finner viktigt.

Du ska ha dokumenterad erfarenhet av liknande roll av det slag som tjänsten inbegriper. Detta innebär kunskap och färdigheter när det gäller att arbeta praktiskt och strategiskt på våra olika plattformar. Du ska ha utmärkt förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, det vill säga du är en skicklig skribent. Vi förutsätter att du är idérik och kan arbeta självständigt och målinriktat. Vid rekryteringen kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet.

Arbetsbeskrivning:

Som webbredaktör ansvarar du för vår populära och snabbfotade sajt senioren.se, vårt månatliga nyhetsbrev samt våra olika sociala media-konton. Du kommer även att skriva för tidningen Senioren. Du kommer emellanåt även att bearbeta andras texter. Du kan publicera i wordpress, apsis och vet hur man får snurr på facebookgrupper.  Vi förväntar oss att du är kreativ, strukturerad, har arbetar på en redaktion och har lätt för att samarbeta. Initiativförmåga och vana vid nyhetsvärdering värderas också högt.

Kvalifikationer:

• dokumenterad erfarenhet som journalist/webbredaktör
  • kan skapa och publicera innehåll med dagliga uppdateringar
  • kan Google Analytics, Plausible, Apsis och Wordpress
  • kunskaper i InDesign och Photoshop underlättar
  • är intresserad av äldrepolitiska frågor

Tjänsten är förlagd på Seniorens redaktion vid Hornstull i Stockholm.

OM OSS:

Senioren är en medlemstidning för SPF Seniorerna och kommer ut nio gånger om året som tryckt tidning, på senioren.se samt i form av ett nyhetsbrev som skickas ut till medlemmarna.

Seniorens uppgift är att väcka debatt och skapa opinion, bevaka viktiga äldrepolitiska frågor för SPF Seniorernas medlemmar och ge information om SPF Seniorernas verksamhet. Tidningen är en uppskattad medlemsförmån som engagerar och aktiverar läsarna. Här finns djuplodande reportage och porträtt på spännande seniorer samt inträngande granskningar av den nationella äldrepolitiken - kort sagt, vad politiker vill, lovar och faktiskt gör. Du hittar alltid reportage om resor, kultur, god mat, trädgård, mode och livsstil plus olika tips om friskvård i tidningen. Vi rapporterar om forskning, ekonomi, vård, omsorg, boende och andra områden viktiga för seniorers välmående. Både i tidningen och på Seniorens snabbfotade sajt senioren.se. Förstahandsvalet för den som vill hålla sig uppdaterad i 65+-frågor.

Läsarna är många, en kvarts miljon, och finns över hela landet. För närvarande är upplagan 203 000 exemplar (TS 2023)

Mejla din ansökan till kristina.adolfsson@senioren.se senast 26/3

Facklig företrädare Unionen: Carina Grave-Müller 08-692 3254