Information från förbundet om smittskyddsåtgärder och vaccinationsbevis

Från och med den 12 januari 2022 gäller nya restriktioner för att hindra smittspridning. Syftet är att minska antalet kontakter, särskilt mellan personer som inte brukar träffas. Nedan följer information om hur dessa påverkar SPF Seniorernas verksamhet.

Alla vuxna uppmanas att begränsa antalet nära kontakter inomhus genom att avstå från större middagar och fester och andra liknande sammanhang.

För att arrangera allmänna sammankomster och offentliga tillställningar inomhus, utan krav på vaccinationsbevis, får antalet deltagare inte överstiga 50 personer. Fler än 50 deltagare fordrar alltså vaccinationsbevis av var och en. I båda fallen ska deltagarna sitta ner, sällskapen bestå av högst åtta personer och det ska vara minst en meters avstånd mellan sällskapen.

Vid inomhusaktiviteter rekommenderar förbundet att föreningar och distrikt också fortsättningsvis vidtar försiktighetsåtgärder, såsom att säkerställa tillgång till handtvätt eller handsprit, att trängsel inte uppstår i exempelvis kapprum, kaffebord och hissar samt att lokalen är tillräckligt stor för att hålla rekommenderade avstånd mellan deltagare.

Aktiviteter utomhus har inte samma begränsningar. Märk att sedan tidigare gäller att man både inom- och utomhus ska undvika trängsel och hålla avstånd. Om kollektiva färdmedel används bör rusningstid undvikas, och munskydd användas då trängsel inte går att undvika.

Restriktionerna är tillfälliga och gäller tills vidare. Folkhälsomyndigheten kommer att ompröva behovet av dem åtminstone varannan vecka. Förbundet återkommer med information om bestämmelserna ändras.

Förbundet uppmanar också alla medlemmar att vaccinera sig och så snart som möjligt ta den tredje påfyllnadsdosen av vaccin mot covid-19, om det inte redan har gjorts.

Vad är vaccinationsbevis och hur får man tag i det?

Du som är vaccinerad mot covid-19 och har e-legitimation kan beställa ett vaccinationsbevis på www.covidbevis.se. Beviset kan laddas ned till din smarta mobil eller skrivas ut på papper.

Om du saknar e-legitimation tar det lite längre tid att beställa ett vaccinationsbevis eftersom du behöver beställa det via en blankett och sen får du beviset postat till dig.

Klicka här för att läsa mer om covidbevis hos E-hälsomyndigheten

Blankett om man saknar e-legitimation kan ladda ner här

Obs. Om beviset har utfärdats 1 juli-30 september 2021 är det giltigt i 90 dagar. Om beviset har utfärdats därefter är det giltigt i 180 dagar.

Frågor och svar om Coronaviruset

Både Folkhälsomyndigheten och 1177 Vårdguiden har samlat mycket information om Coronaviruset på sina respektive hemsidor. Där finns även många tips på vad du kan göra för att skydda dig själv och andra från smitta.

Till Folkhälsomyndighetens sidaTill regeringens webbplats – frågor och svarTill 1177 Vårdguidens hemsida