Debatt: Stärk den kommunala konsumentvägledningen
Konsumentvägledningen har en viktig förebyggande roll för att förhindra att människor hamnar i svår knipa. Det skriver debattörer från bland andra Sveriges Konsumenter och SPF Seniorerna i tidningen Dagens Samhälle.
Enligt Konsumentverket kostar dåliga köp 40 miljarder kronor årligen för samhället. För en del av de som drabbas får det långvariga konsekvenser. En fungerande konsumentvägledning kan vara avgörande för att förhindra detta.
En ny rapport från Sveriges Konsumenter visar stora brister i tillgängligheten hos den kommunala konsumentvägledningen. De som drabbas hårdast är personer med funktionsnedsättning. Debattörerna hoppas att de nya lagkrav som träder i kraft med Tillgänglighetsdirektivet i sommar ska leda till positiva förändringar. Kommuner och andra offentliga aktörer bör då ta en ledande roll i att säkra en konsumenträtt som gäller för alla.
För att detta ska bli verklighet behövs:
- En tryggad och förstärkt kommunal konsumentvägledning.
- Att personalen ges rätt verktyg och utbildning.
- Att kommunerna avsätter tid för fördjupad vägledning.
Endast då kan konsumenträtten bli tillgänglig för alla, i praktiken och inte bara i teorin.
Klicka här för att läsa hela debattartikeln i Dagens Samhälle
Debattartikeln har undertecknats av:
Johanna Hållén, generalsekreterare, Sveriges Konsumenter
Nicklas Mårtensson, ordförande, Funktionsrätt Sverige
Susanna Laurin, vd och ordförande, Stiftelsen Funka
Anna Sjöblom, ordförande, Konsumentvägledarnas förening
Åsa Lindestam, ordförande, Pensionärernas riksorganisation (PRO)
Stina Nordström, generalsekreterare, Reumatikerförbundet
Liza di Paolo-Sandberg, förbundsordförande, Svenska kommunalpensionärernas förbund (SKPF)
Eva Eriksson, förbundsordförande, SPF Seniorerna