SPF Seniorerna uppmanar Konsumentverket att ta fram mer realistiska månadsbudgetar för seniorer

SPF Seniorerna uppmanar i ett brev Konsumentverket att utveckla mer realistiska och relevanta budgetkalkyler för seniorers utgifter, detta för att undvika att seniorers verkliga utgifter underskattas. Dessutom måste föråldrade stereotyper kring seniorer, där det exempelvis ogrundat utgås från att våra utgifter skulle minska med åldern, motverkas.

I den ekonomiska debatten utgås ofta från nyblivna pensionärers pensioner vilket leder till att inkomsten överskattas för gruppen som helhet. Samtidigt underskattas seniorers utgifter vilket gör att det saknas realistiska och användbara månadsbudgetar för seniorhushåll.

I Konsumentverkets beräkning av hushållskostnader för 65 år och äldre ingår till exempel inte utgifter för sjukvård, glasögon, medicin, äldreomsorg eller tandvård (förutom en tandvårdsundersökning per år). Även andra vanliga utgifter bland seniorer tenderar att undervärderas, så som utgifter för transporter, husdjur, RUT-tjänster och socialt umgänge. Dessutom bedöms, utan vidare motivering, en senior ha lägre utgifter än en 60-åring för mat, kläder och skor, hygien, fritid och mobiltelefon.

Pensionärer är friska och aktiva och har precis som yngre ett motsvarande behov av inkomster för mat, kläder, socialt umgänge, digitala verktyg och annat som hör livet till. Seniorers utgifter minskar inte drastiskt med åldern, utan ofta tillkommer nya eller växande utgifter för oss äldre. Dessutom är pensionsnivån bland nyblivna pensionärer är inte representativ för hela gruppen seniorer.

Om den ekonomiska verkligheten för seniorer inte framgår kan konsekvenserna bli svåra för den enskilde som kan tvingas prioritera bort många nödvändiga utgifter. Det kan även leda till felaktiga bedömningar från allt från kommuners socialtjänst och Pensionsmyndigheten till banker, pensionsbolag och politiker.

SPF Seniorerna anser att realistiska och relevanta budgetkalkyler för seniorers utgifter behöver utvecklas för att framöver undvika att seniorers verkliga och nödvändiga utgifter underskattas. Här har Konsumentverket, tillsammans med andra aktörer, ett ansvar för att såväl utgifter som månadsbudgetar för människor i olika åldrar är pålitliga och relevanta. Vi menar också att föråldrade stereotyper kring seniorer, där det exempelvis ogrundat utgås från att våra utgifter skulle minska med åldern, måste motverkas.

Klicka här för att läsa brevet