Konsumentvägledning

Konsumentvägledningen till SPF Seniorernas medlemmar har varit möjlig tack vara ett Arvfondsprojekt som nu avslutas. Sista dag som vägledningen håller öppet är 19 december.

  • Maria Wiezell och Christine Fransholm. Foto: Sveriges Konsumenter.

Den 19 december är sista dagen som Maria och Christine, konsumentvägledarna på Sveriges Konsumenter, håller öppet för personlig rådgivning till medlemmar i SPF Seniorerna. Arvsfondsprojektet Konsumenträtt för alla avslutas och därmed finns ingen finansiering för detta längre.

Behöver du hjälp med ett konsumentärende kan du istället söka hjälp någon av följande vägar:

Se om du har konsumentvägledning i den kommun du bor i och kontakta dem: https://www.konsumentverket.se/kommunal-verksamhet/alla-kvl/

Vänd dig till den Konsumentverkets rådgivning som erbjuder ett enklare stöd: https://www.konsumentverket.se/kontakta-oss/kontakta-konsumentverkets-vagledare/

Frågor om försäkring, bank och finans: www.konsumenternas.se .

Frågor om telefoni, TV och Internet: www.telekomradgivarna.se

Frågor om el- och gasavtal: www.energimarknadsbyran.se  

Om din kommun inte har en konsumentvägledning idag kan du försöka påverka dem att starta en.
Läs mer här om vad man kan göra tillsammans i föreningen för att påverka och arbeta med konsumentfrågor: https://www.sverigeskonsumenter.se/vara-projekt/konsumentratt-for-alla/foreningsaktiviteter-om-konsumentratt/

Arvfondsprojektet Konsumenträtt för alla

Du vet väl att du som är medlem i SPF Seniorerna kan få hjälp med kvalificerad konsumentvägledning? Det kan handla om allt ifrån tvister med hantverkare till att tolka olika köpeavtal. Christine Fransholm och Maria Wiezell som är konsumentvägledare och konsumentjuridiska experter hos Sveriges Konsumenter ger personlig hjälp.

Det här kan du få stöd och hjälp med:

  • Fördjupad konsumentvägledning via e-post, brev eller telefon om dina rättigheter som konsument, information inför köp och råd om du hamnat i problem.
  • Du kan få hjälp att tolka ett köpeavtal eller stöd att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.
  • Vid behov hjälper vi dig också att kontakta företaget.
  • Föreläsningar om till exempel konsumenträtt och vardagsekonomi.

Så här når du vägledningen:
E-post: radgivning@konsumentcentrum.se
Telefon: 08-674 43 74
Telefontider: onsdagar och fredagar kl 09.00-11.00 samt kl 13.00-15.00

När du tar kontakt behöver du ange att du är medlem i SPF Seniorerna. Observera att Christine och Maria endast svarar på konsumentfrågor, frågor som rör ditt medlemskap kontaktar du din förening om. 

Avvikande öppettider
Under dessa datum håller konsumentvägledningen stängt. Du kan gärna skicka in din fråga via mejl under tiden. 

  • 15-31 oktober
  • 12 november
  • 26 november
  • 3 december 

 

Här kan du söka efter kommunal konsumentvägledare.

Webbinarium om fula försäljningsmetoder och dina rättigheter som konsument

Under webbinariet berättade Maria Wiezell och Christine Fransholm, konsumentvägledare och konsumentjuridiska experter hos Sveriges Konsumenter, om vanliga tillvägagångssätt och metoder så att du kan stå bättre rustad nästa gång du råkar ut för en säljare som använder fula knep. Inspelat 14 november 2023.

Klicka här för att titta på webbinariet i efterhand

Webbinarium: Konsumenträtt - inte alltid så lätt

I ett direktsänt webbinarium gick konsumentvägledare Maria Wiezell igenom många konumenträttsliga begrepp och förklarade för oss vad de egentligen innebär. Hon svarade även på ett flertal frågor som vi fått in från våra medlemmar. Här kan du se webbeinariet i efterhand samt ta del av hennes presentation.

Klicka här för att titta på webbinariet

Klicka här för att ta del av presentationen