Prostatacancerförbundet

• Torsten Sundberg och Calle Waller. Foto: BM.
  • PCF:s ordförande Kent Lewén kräver nationell screening för att motarbeta prostatacancer. Foto: PCF.
  • Torsten Sundberg och Calle Waller. Foto: BM.

Prostatacancerförbundet är en riksorganisation med 27 regionala och lokala patientföreningar som verkar för ökad kunskap om prostatacancer och bedriver stödverksamhet för drabbade och närstående. Vi driver även påverkansarbete för en bättre prostatacancervård och stödjer forskning och utveckling genom en egen fond - Prostatacancerfonden.

Varje höst arrangerar Prostatacancerförbundet den rikstäckande kampanjen Mustaschkampen för att väcka uppmärksamhet kring prostatacancer, Sveriges vanligaste cancersjukdom.

Läs mer på prostatacancerförbundet.se

SeniorDraken vill rikta ett TACK till PCF och i synnerhet Calle Waller, vårdpolitisk talesman, och Torsten Sundberg, chefredaktör för vår utmärkta systertidning Prostatanytt (tillika med Drakens redaktör med ursprung i Jönköping – och från samma gata!), för värdefull hjälp med material till dessa sidor!

PCF kräver screening
Prostatacancerförbundet (PCF) bedömer att det går att halvera dödligheten och rädda
1 000 liv varje år om det sker ett antal viktiga förändringar i prostatacancervården och den viktigaste åtgärden är införande av screening av prostatacancer.

– Att det går att minska dödligheten om det införs prostatascreening redovisas av vetenskapliga studier, bland annat den stora Göteborgsstudien, men det måste till en total översyn av prostatacancervården, säger Kent Lewén, ordförande i PCF.

EU-kommissionen rekommenderar nu sina medlemsländer att implementera organiserad screening av prostatacancer. Sverige är det land där det talats längst om behovet av att införa screening. Nu när EU förslår införande av prostatascreening är risken stor att flera andra länder hinner före då Sverige har en krånglig beslutsmodell med starka regioner och mindre statlig styrning.

Nya svenska studier vid Karolinska Institutet visar att överdiagnostiken kan minskas väsentligt om patienter med förhöjt PSA-värde undersöks med magnetkamera och tilläggstest. Detta plus försöksprojekten med organiserad prostatacancertestning (OPT) bör ha skapat den evidens som behövs för att Socialstyrelsen ska ta beslut om införande av nationell allmän prostatascreening.

PCF och dess föreningar har under tjugo år drivit kravet om allmän screening av prostatacancer och under tiden har cirka 50 000 svenska män avlidit i sjukdomen. Nu är det dags att Socialstyrelsen att skyndsamt besluta om införande av prostatacancerscreening, säger Kent Lewén.

SPF:s screeningrapport
Pensionärsorganisationen SPF Seniorerna anser att Socialstyrelsen agerar inkonsekvent när det kommer till screeningprogrammen. Övre åldersgränser leder till en ojämlik vård där äldre diskrimineras. Hälso- och sjukvården i regionerna samt staten i form av myndigheter och regering måste ha som vägledande princip att i tid upptäcka och behandla en sjukdom och det måste gälla alla oavsett ålder.

I SPF Seniorernas nya rapport om screening undersöker såväl bakgrund som motiv för utformningen av de nationella screeningprogrammen i Sverige. Fokus ligger på de sjukdomar och screeningprogram som berör seniora patienter. Du hittar den lätt tillgänglig på spfseniorerna.se/nyheter/kategori-3/2022/juni/rapport_screening/

Textredigering: BM