Kungsholmens föreningsliv

Öppna lokalerna även för Kungsholmens äldre!

Kungsholmen har ett blomstrande föreningsliv – se bara utbudet i vår tidning Draken. Men vi saknar bra lokaler att vara i.

I en artikel i Mitt i Kungsholmen visar en analys att staden saknar 27 idrottshallar. På Kungsholmen finns nu planer på att utöka möjligheterna till sportutövande. Naturligtvis är det viktigt att närmiljön kan erbjuda planer och hallar, inte minst för våra barn och ungdomar.

Vi kan konstatera att lokalbehovet även för idéburen sektor och övrigt föreningsliv är mycket stort. Kungsholmen har ca 70.000 invånare och kan trots detta inte erbjuda tillräckligt med lokaler. En jämförelse med övriga stadsdelar, som gjorts av det nybildade föreningsrådet visar att ön är i strykklass d v s övriga stadsdelar ger förenings- och kulturlivet större möjligheter att erbjuda medborgarna ett rikt och levande kulturliv, som är viktigt för alla åldrar. Och här behövs ekonomiska villkor, som sektorn kan bära.

Kungsholmens aktiva pensionärsföreningar kan inte nog understryka att bristen på lokaler för våra aktiviteter begränsar den möjlighet vi har att erbjuda de seniora målgrupper olika aktiviteter. Detta är motsägelsefullt eftersom politiken betonar vikten av samarbete med civilsamhället, när det gäller att ge äldre en meningsfull tillvaro.

Staden vill vara en öppen och inkluderande stad även för äldre. Alltså borde mer göras för att underlätta den verksamhet,  som berikar seniorers vardag, den egna och andras. Verksamhet som även motverkar två växande problem, psykisk ohälsa och ofrivillig ensamhet.

Föreningars ökade möjligheter att erbjuda sina verksamheter skulle bli en samhällsekonomisk vinst med
t ex minskade vård- och omsorgskostnader som följd.

Birgitta Thulin,
vice ordförande SPF Draken