Motverka ensamhet

Ofrivillig ensamhet kan drabba alla, men äldre utgör en grupp med speciella riskfaktorer. Identifierade riskfaktorer för att uppleva ensamhet är bland annat nedsatt fysisk förmåga, psykisk ohälsa, kroppslig sjukdom, förlust av partner och nätverk mm.

Dessbättre finns det mycket vi kan göra för att motverka ensamhet bland äldre. Aktiviteter och social gemenskap är några exempel och det erbjuds varje dag inom SPF Seniorernas verksamheter. 88 SPF-föreningar runt om i landet har ansökt och fått medel från bland annat Socialstyrelsen, Arvsfonden och Postkodlotteriet till projekt för att aktivt motverka ensamhet och nå ut till fler äldre.

SPF Seniorerna menar att det behövs både ökad kunskap om ensamhet och en infrastruktur för att motverka i samhället. Kommunerna bär ett ansvar för att erbjuda mötesplatser, aktiviteter och lokaler för föreningsverksamhet.

Preventiva åtgärder inom primärvården med äldremottagningar och screening för ensamhet behövs liksom förbättrad äldrepsykiatri och stöd till anhöriga som vårdar sin partner i hemmet.

Mycket mer om kampen mot ensamhet hittar du på SPF:s webbsajt, t ex här: https://www.spfseniorerna.se/aktiviteter/Tillsammans-mindre-ensam/kunskapsmaterial/

Redigering: Bengt Magnusson