Inger fixar programmen

Inger är ansvarig för Drakens programgrupp

Inger Larsson gör ett stort jobb i vår SPF-förening. När hon gick i pension 2009 uppmanade en granne till henne, som var aktiv i SPF, att gå med och bli medlem. Det gjorde hon 2011 och snart var hon också invald i styrelsen för Draken Kungsholmen (som då hette SPF Seniorerna S:t Göran).

Född i Sandviken
Hon är född och uppvuxen i Gästrikland, närmare bestämt i Sandviken, känt för Sandvikens Jernverk och ett framgångsrikt bandylag.

˗ Om järnverket inte hade grundats där vid Storsjöns strand, 1862, så hade Sandviken aldrig funnits, säger Inger.

Hennes stora fritidsintresse i ungdomen var gymnastik, men hon hade många andra intressen.

˗ Jag spelade handboll och jag dansade balett. Notera, att många positioner i den klassiska baletten går bra att använda i fristående program i gymnastiken!

Drog till storstaden
˗ Så småningom lämnade jag – som många gör – den lilla stan för storstan. Men inte för att studera ekonomi och språk, det kom senare. Jag var sjutton när jag lämnade Sandviken första gången och hade bestämt mig för att bli sjuksköterska: i februari 1964 började jag en kurs på Stockholms stads skola för utbildning av sjukvårdspersonal.

˗ Efter kursens slut återvände jag till Sandviken för att fira jul och nyår och därefter var min plan att söka till sjuksköterskeskola i Stockholm. Men ödet ville annorlunda. I februari 1965 omkom min far i en trafikolycka och eftersom jag är enda barnet ville jag inte lämna min mor ensam. Så jag stannade kvar i Sandviken, tillfälligt som jag trodde, men det blev fyra år.

Drömjobb i 34 år
˗ Jag arbetade på Skattemyndigheten och fick min son Peter. 1969 blev det dags igen att lämna den lilla stan för storstaden. Det blev först fem år i Industridepartementet men sen landade jag på mitt, som det visade sig, drömjobb: Konserthuset i Stockholm!

Det blev en lång gärning, hon förblev Konserthuset trogen i drygt 34 år!

˗ Där fanns allt, jag älskar siffror och jag fick lyssna på musik!

Hon jobbade med budget och organiserade turnéer för Kungliga Filharmonikerna, i Sverige och utomlands.

På det personligt/privata planet hittade hon spanske Rafael och han henne. De fick ett liv tillsammans i 50 år och Inger blev med två bonusbarn och, senare, tre bonusbarnbarn.

Programgruppen
Hinner hon med allt hon vill? Visst är det en hel del jobb med programmet. Men under sommaren är det ju uppehåll.

˗ Det har varit kul hela tiden, säger hon.

Funktionärerna väljs för två år. Ingers nuvarande period går ut i februari 2023.

˗ Jag fortsätter i två år till efter det, säger hon.

• Programgruppens verksamhet
    - Utformar program för träffar och aktiviteter
    - Bokar guidade visningar samt lokaler för månadsmöten och Öppet hus
    - Avtalar med medverkande om tid och ersättning för medverkan. Upprättar bokningsbekräftelser