EU valet

EU-valet angeläget för äldre medborgare

• Martin Engman
  • Maciej Kucharczyk
  • Martin Engman
  • Maciej Kucharczyk

Om två månader, den 9 juni, går Sverige till val! Då ska vi välja 21 ledamöter till Europaparlamentet (EP) och det finns många kandidater att välja bland – eller kryssa: hela 353 personer kandiderar för de åtta riksdagspartierna! Hela EU väljer 720 ledamöter från de 27 medlemsländerna.

Det är upp till varje land att hantera valet, men det finns några gemensamma principer som de måste följa. Valet äger rum under fyra dagar, 6-9 juni.

Antalet ledamöter från ett politiskt parti som väljs in i Europaparlamentet är proportionellt mot det antal röster som partiet får. EU-medborgare som är bosatta i ett annat EU-land kan rösta och ställa upp i valet där. Varje medborgare kan bara rösta en gång

Den genomsnittlige kandidaten från något av de åtta svenska partiernas vallistor är drygt 44 år på valdagen. Lägsta snittåldern har Socialdemokraterna, den högsta har Kristdemokraterna. Två artonåringar finns med: Samuel Ablahad (S) och Maja Nilsson (L). Bland liberalerna finns även den äldsta kandidaten, f d riksdagsledamoten och ministern Hadar Cars, 90.

Alla partier utom M har valt att ange vilka yrken kandidaterna har. Vanligast är kommunalråd, riksdagsledamot, regionråd, företagare och Europaparlamentariker.

SPF Seniorerna är på riksnivå mycket aktivt inför EU-valet. Ansvarig för EU-frågor på förbundets kansli är Martin Engman, samhällspolitisk chef, som mycket hjälpsamt har försett SeniorDraken med underlag till denna artikel.

– Frågorna vi driver i Europaparlamentsvalet har vi tagit fram tillsammans med våra syskonorganisationer i EU inom ramen för paraplyorganisationen AGE Platform Europé, säger Martin. SPF Seniorerna är medlem och en röst för Sveriges seniorer.

– Vi vill ha ett Europa för alla åldrar. Tänk, att merparten av de barn som nu föds i EU kan räkna med att bli över hundra år gamla! Men om vi inte förändrar hur vi ser på och hanterar åldrande kommer vi alla att gå miste om fördelarna och möjligheterna med att leva längre.

– Vi blir alla äldre men ojämlikheter ackumuleras under vår livstid. Om vi inte antar ett livscykelperspektiv, kommer vi att fortsätta att exkludera människor och vi kommer inte kunna se någon mångfald i ålderdomen.

– Vi blir alla äldre men ålderism hindrar oss från att nå vår fulla potential och kan till och med påverka vår hälsa, vårt välbefinnande och vår förväntade livslängd. Om vi inte tar åldersdiskriminering på samma allvar som andra former av diskriminering i lagar och praxis, kommer vi att förneka oss själva möjligheten att fullt ut delta i samhället på samma villkor som andra, menar AGE Platform Europe och SPF Seniorerna genom Martin Engman.

Maciej Kucharczyk är generalsekreterare i AGE och hans budskap är klart:
– Vi skickar med en uppmaning till kandidaterna: Som framtida ledamot i EU-parlamentet kan du se till att EU hanterar den åldrande befolkningen på ett adekvat sätt samt arbetar för ett samhälle där alla åldrar är välkomna

– Därför uppmanar vi nästa EU-parlament att främja jämlikhet mellan olika åldrar och att uvidga EU:s befintliga juridiska ramverk gällande åldersdiskriminering till att inte enbart handla om arbetsmarknaden.

– Vi måste öka människors medvetenhet om ålderism genom att främja initiativ för att eliminera åldersdiskriminerande praxis samt främja utbildningskampanjer för att motverka stereotyper om äldre personer.

– Detta kan åstadkommas genom att EU verkar för antagandet av en strategi för åldersjämlikhet, säger AGE:s nya ordförande sedan ett år, den tyska sociologen och forskaren i gerontologi Heidrun Mollenkopf, 83. Men det kräver en god samordning mellan EU-kommissionens direktorat, som ska säkerställas av Generaldirektoratet för rättsliga frågor och konsumentfrågor, ansvarigt för jämlikhetsfrågorna.

Text och redigering:
Bengt Magnusson