Optiska kvalitetsprodukter

Walle satsar på optiska kvalitetsprodukter

Walle Pramer driver sedan 2009 Optikbaren på Hantverkargatan vid Kungsholmstorg.

Optikbaren vid korsningen Hantverkargatan/Scheelegatan hittar du lätt: håll utkik efter den trivsamma glasögonskylten vid portiken till nr 22, Hantverkargatan (där en av de mest kända svenska författarna, poeten och dramatikern Lars Norén, bodde på 1970-talet.

Och kommer ni ihåg Ögon Cacao? Optikbarens gatuskylt leder tankarna till denna Olle Leksells klassiska design för Mazettis (numera Fazers) produkt. Kanske inte en så dum ingång till den här intervjun, för övrigt: elegant designade glasögonbågar är en specialitet för Optikbaren.

Fyra optiker

Tidigare inrymde butiksutrymmet en mäklarfirma, före det fanns sedan 1917 en biograf som hette Ideal; en bilhall har också legat här. Den nuvarande butiken har funnits sedan 2009 när ägaren, Waldemar Pramer, drog igång verksamheten. Walle, som han kallas i vardagslag, är dock själv inte optiker. Men han sysselsätter fyra sådana.

En optiker utför synundersökningar och tillpassar glasögon, linser och andra synhjälpmedel. Han/hon (kvinnor är i stor majoritet i skrået) ”behandlar icke sjukliga förändringar av synen och ska vid misstanke om ögonsjukdom remittera patienten vidare till en ögonläkare”, som jag läser mig till. En optiker har legitimation och det är en s k skyddad yrkestitel sen 2006.

Walle är optikerassistent, men han sysslar huvudsakligen med att vara aktiv ägare och vd i företaget, att driva ”affären”.

Född i Järfälla

Walle är inte Kungsholmsbo från födseln, han växte upp i Järfälla föddes där 1987.

˗ Men jag bodde på Holmen ett tag, i Hornsberg när det området var helt nytt. Numera bor jag i Nacka, Kvarnholmen närmare bestämt. med min hustru Frida. Hon är i IT-branschen, vi har en dotter. Lustigt nog träffades vi alldeles här i närheten på en restaurant på andra sidan gatan, sammanförda av en bekant till mig. Det klickade…

Fritiden ägnar han rätt mycket åt sitt stora intresse: att jaga. Och då blir det storvilt snarare än småvilt, plus förstås nöjet att få vara ute i naturen.

Och en kamrat har han, som tränas in i samma aktivitet: Wachtelhunden Bacchus, ännu valp men snart nog vuxen. Ibland är han med i butiken, en mycket trivsam hund som det är lätt att bli kompis med! Tänk er en spaniel, modell större, lurviga öron och snälla ögon!

Kvalitetstänkande

Walle Pramer understryker att hans firma är en s k ”fristående” optiker, dvs inte inlemmad i någon kedja eller en franchiserörelse. Optikbaren är en optiker med egen verkstad, där en del av verksamheten utgörs av utprovning/tillpassning av terminalglasögon (en stor kund är Region Stockholm, andra är företag åt vilka sådana tillverkas enligt avtal).

En annan del av kundstocken utgörs av privatpersoner och där satsar firman på vad Walle kallar ”kvalitetsprodukter”, han menar att ”butiken saluför ett färre antal varumärken men dessa är av hög kvalitet”.

˗ Jag föredrar jobb som genomsyras av kvalitetstänkande, det medger att kunna ägna god tid åt varje kund snarare än att sälja glas och bågar en masse. Att kunden blir det nöjd är för mig det viktigaste kriteriet på att lyckas i affären.

˗ Det är av det skälet man ska gå hit med sina glasögonbehov?

˗ Ja, om man vill bli behandlad som en individ med sina specifika behov, definitivt!

˗ Hur rekryterar du nya kunder?

˗ Många kommer hit ”by word of mouth”, dvs man hör talas om oss av befintliga kunder. En del är såklart lokala kunder, dvs människor som bor i närheten.

˗ Många pensionärer?

˗ Uppåt en fjärdedel av kunderna är pensionärer, kanske en stigande andel som speglar utvecklingen i samhället i stort. Medlemmar i SPF har ju dessutom en rabatt hos oss…

Lyhördhet

˗ Det är viktigt att göra regelbundna ögonkontroller för att förekomma ögonsjukdomar. Vid plötsliga förändringar ska man söka hjälp med en gång när man drabbas av synnedsättning, säger Walle. Jag skulle rekommendera att man kommer vartannat, vart tredje år och kollar upp eventuella förändringar, eller bara konstaterar att ingen försämring har inträffat.

˗ På oss här ankommer att vara lyhörda för vad kunden egentligen efterfrågar, och hur denna efterfrågan kan tillgodoses av det ”smörgåsbord” av valmöjligheter, dvs undersökningar och produkter, som vi erbjuder. Nöjda kunder, det är det viktigaste, med god ögonhälsa!

Text och foto: Bengt Magnusson