Boule i coronatider

Boule en bra distansverksamhet i dessa tider

En flack grusplan inhägnad på tre sidor med hönsnät och en stenmur alldeles nedanför för ryska ambassaden/Wivalliusgatan. Fin utsikt över vattnen bort mot Långholmen och Smedsudden. Här kastas klot!

Detta är valplatsen för ett gäng SPF Drakenmedlemmar som träffas varje vecka (merendels onsdagar) för att grupperade i lag från en markerad ring lägga eller skjuta iväg två eller tre metallklot – beroende på spelvariant – mot en liten oansenlig "målkula" av ungefär en golfbolls storlek.

Vi talar alltså om boule, en fridsam syssla, sport rentav, som för det goda med sig att utövarna kommer ut i friska luften, att samvaro kan idkas, viss spänning uppstå – och intressanta diskussioner om vems klot som kom närmast? – innan något av lagen uppnår 13 poäng och vinner.

Fransk bakgrund
Jag har själv (OBS: utan större framgång!) fuskat i boule under mina år i Frankrike och några gånger på heldagskonferenser med jobbet. I sådana sammanhang är boule en verklig team-builder och de mest häpnadsväckande talanger kan visa sig på styva linan: "Kalle på kommunikationsavdelningen, spelar som en gud! Vem kunde ana det?"

På min lokala bouleplan i Paris heter sporten petanque, det vi här kallar boule (det finns också andra versioner). Det är en allvarligt genomförd sysselsättning, även om den lättas upp med sociala sammankomster. Vid uppfällda bord bredvid det lilla klubbhuset utövas (under normala, icke-coronatider): kortspel, dösnack, fika och ibland knytkalas med sallader och pajer och, kan ni tänka er!, vinpavor uppställda för gemensam trevnad.

Svensk succé
Nå, gänget som samlades vid Wivalliusgatans bouleplan uppförde sig exemplariskt distanserat och spelade i tre lag. Vem som vann är kanske inte så viktigt att berätta om här, det viktiga var ju att komma ut, träffa folk och att få ett avbrott från isoleringen. Börje, Monica, Inga, Karin, Tage, Amie och de andra hade det hur trevligt som helst, som jag hoppas framgår av bilderna på första sidan och det här uppslaget.

Text och foto:
Bengt Magnusson

PS: Vill du veta mer, kika gärna på Svenska Bouleförbundets utmärkt innehållsrika hemsida: www.svenskboule.se/forbundet/

Bildtext som pga svårigheter att identifiera personerna får vara en samlingsvariant...
Börje Järvall, Monica Magnusson, Inga Rune (i blå kappa) och Karin Kreutz kastar gärna klot. Tage Stattin är boulens "bantomte". Amie Hultqvist är bouleverksamhetens sekreterare.