Bekanta dig med Drakens hemsida

Välkommen att bekanta dig med SeniorDrakens hemsida

Jag som är ansvarig för Drakens hemsida heter Birgitta Althén, och du når mig på epostadress balthn@gmail.com. Välkommen att höra av dig!

Hej läsare! Du är troligen medlem i SPF Seniorerna Draken Kungsholmen, en förening för de s k åldersrika (som någon har kallat oss). Det är förening med många fritidsaktiviteter, bl a intressanta studiebesök, resor, motionsaktiviteter. Framför allt får du knyta kontakter med nya vänner!

Birgitta Althén är föreningens webbansvariga:
– Du får som medlemsförmån en tidning, SeniorDraken, fyra gånger per år i brevlådan. Där presenteras – bland allt annat redaktionellt utbud – program för fritidsaktiviteter av alla de slag. Tidningen har också annonser från företag med rabatterade erbjudanden till just dig, säger Birgitta.

– Men visste du att föreningen också har en s k hemsida på Internet? Om inte, skriv in orden ” www.spfdraken.se” i sökfältet på din Internetläsare (browser, med ett finare ord; det kan t e x vara Google eller Firefox). Då kommer du snart till denna förenings hemsida och finner, att det finns mycket att bekanta dig med! Hon fortsätter:

Vid publicering av varje nummer av SeniorDraken sker en uppdatering av hemsidan. Hela numret av din nya papperstidning finns också i bläddringsbart fullformat: klicka på Medlemstidning i fältet näst högst upp på hemsidan!

Men! Det händer också fortlöpande en hel del i föreningen mellan tidnings-utgivningarna! Dessa nyheter presenteras under fliken ”Senaste Nytt”, som du hittar när du klickar på Start högst upp till vänster på samma fält som Medlemstidning. En viktig funktion är att vi här kan meddela ev. ändringar vad gäller programmen.

Som du förstår: hemsidan och tidningen kompletterar varandra!

- Du har kanske några vänner som på ålderns höst känner sig lite ensamma och skulle behöva lite stimulans och träffa nya människor. Du skulle gärna vilja rekommendera medlemskap i SPF Draken, men det kanske inte är så lätt att beskriva vad vi sysslar med i föreningen.

Då kan du rekommendera dem att besöka hemsidan. Här finns all information i digital form om vår förening: program, fritidsaktiviteter, kultur, hälsa och omsorg och, som sagt, hela tidningen SeniorDraken.

– Om du inte har besökt hemsidan tidigare är det dags att göra ett försök, tycker Birgitta. Klicka dig fram till varje rubrik; det finns många underrubriker och en hel del att läsa. Under rubriken Kontakt (översta fältet vid brevsymbolen) finns en presentation av alla funktionärer och deras ansvarsområden, alla arbetsgrupper, styrelseledamöter och övriga personer.

- Nu har du förhoppningsvis fått en god bild av vad som finns på hemsidan. Rekommendera den till dina vänner och bekanta, så att de blir aktiva medlemmar i föreningen.

– Vår hemsida är en av flera kommunikationsvägar för att hålla medlemmarna uppdaterade om vad som händer i föreningen, säger Nini Engstrand, ordförande i föreningens styrelse.

– Det är därför viktigt att medlemmarna tar till sig hemsidans möjligheter! Det ska vara självklart för oss att använda sig av hemsidan, som kunskapsbank och för att lära sig mer om föreningen.

– Hemsidan kan också fungera som en inspirationskälla för den som vill få tips om alla aktiviteter som föreningen erbjuder, säger Nini.

Textredigering:
Bengt Magnusson

Om Drakens närvaro på Internet

Det goda samtalet och den viktiga kommunikationen är något föreningen
ständigt vill utveckla. Vi erbjuder detta i olika former.

Hemsidan är en viktig del i en värld som blir allt mer digitaliserad. Parallellt
utvecklas vår papperstidning ständigt. Vi kan erbjuda våra medlemmar och
inte minst presumtiva medlemmar olika verktyg för information om föreningens
verksamhet, nyheter inom områden som är aktuella för seniorer och möjligheter
att interagera med varandra.

Föreningen finns förstås även på Facebook. Här finns möjlighet att snabbt
interagera med andra.

Birgitta Thulin, ansvarig för