Birgitta Thulin

Samhällsengagerad med språkintresse

Möt Danderydsflickan som blev stockholmare och Kungsholmsbo efter tonårens utflykter till England!

Draken träffar Birgitta Thulin, vice ordförande i SPF:s lokalavdelning med ansvar för dess kommunikation, bland annat som rådgivare om innehållet i den tidning du läser nu.

SeniorDraken utformas delvis efter de samtal som äger rum i ett redaktionsråd, där uppslag och idéer bollas på ett möte inför ”nästa nummer”. Föreningens ordförande och tidningens redaktör deltar, liksom Birgitta Thulin, som bidrar med särskild tonvikt på de frågor hon snappar upp genom sitt engagemang som lokalpolitiker i staden, stadsdelens pensionärsråd (SPR) och andra engagemang.

Hon är skrivglad och delar med sig av texter, inte bara avsedda för Draken utan också, exempelvis, insändare till lokala tidningar (Mitt i, och liknande).

”Skruvar och muttrar”
Nåväl, Birgitta föddes i Danderyd och året var 1944. Pappa Sten var egen företagare och drev som fabrikör ett företag inom metallbearbetning. ”Skruvar och muttrar”, förtydligar dottern. Pappan hade också ett brinnande politiskt intresse, hans orientering var socialdemokratisk.

Mamma Sonja skötte om hem och familj, som omfattade make och två barn – Birgitta och brodern Bo.

Hon tog studenten på latinlinjen i Mörby läroverk 1964. Det här var ju under rekordåren, som också figurerar i vårt kollektiva minne som epoken när popmusiken slog igenom, i synnerhet den engelska. Och visst fanns Birgitta på plats i Swinging London – redan 1962! Senare, tack vare pappas kontakter, fick hon sekreterarjobb i ett industriföretag i Bedford, och på helgerna tog hon bussen till storstan tillsammans med tjejkompisar: klubbliv och klädjakt på Carnaby Street!

˗ Beatles eller Stones? Definitivt Beatles, minns Birgitta med ett leende.

Studiecirkelvärlden
Hemma i Sverige började utbildningen på högre nivå, först med ett år i sekreterarskola, sedan universitetet och två betyg i engelska resp ett i sociologi. Målet: för stunden lite oklart.

Äktenskap och barn blev det i alla fall, den äldste sonen föddes 1970, ytterligare en kom in i familjen 1973.

Men arbetslivet lockade allt starkare. Med sitt språkintresse sökte sig Birgitta till studieförbunden och den språkutbildning som skulle tillgodose en ökande efterfrågan från äldre generationer att bemästra främmande språk. Växande turism och jobbavancemang bidrog till detta.

Ett första nedslag gjorde hon i ABF, där hon ledde studiecirklar i engelska och intressepolitiska cirklar för handikapporganisationer. Därefter följde Sveriges Kyrkliga studieförbund med administrativt arbete men hon växlade snart till TBV, där hon engagerades i administrationen av studiecirklar i främmande språk.

˗ Det var jättekul, minns Birgitta, men mitt drömjobb fann jag hos nästa arbetsgivare: Folkuniversitet!

Då hade det blivit 2001 och på denna arbetsplats stannade hon i tio år.

˗ Jag blev språkchef, rattade språkutbildningen för vuxna och hade ett jobb där jag trivdes varenda dag – med uppgifterna och med kollegerna.

˗ Och så fick jag leva ut mina anglofila sidor!

Moderata värderingar
Den mer offentliga sidan av Birgitta Thulin visar sig i de politiska uppdrag hon uppbär för Moderaterna i Stockholms stad. Där är hon ledamot i Kommunstyrelsens Funktionshindersråd, samt ersättare i styrelsen för kommunala fastighetsbolaget Micasa.

Därutöver är hon aktiv i en arbetsgrupp om seniorpolitik inom ramen för Moderata Seniorer, ”Rådgivande i äldrefrågor”.

Hon är också nämndeman, och detta i Förvaltningsrätten som avgör tvister mellan enskilda och myndigheter, till exempel när någon överklagar ett myndighetsbeslut.

Gott stöd
˗ SPF-uppdraget har växt i omfattning på senare tid, säger Birgitta. Vi jobbar bra ihop i presidiet, dvs Nini Engstrand, Elisabeth Ryde och jag. Och vi har förstås gott stöd i alla de andra, engagerade styrelseledamöterna och ansvariga för aktiviteter, webb, osv.

˗ SPF Drakens ambition är att göra sitt bästa för visionen om att Kungsholmen ska vara en bra plats för äldre att bo i!

Text och foto:
Bengt Magnusson