Nye ICA-handlaren mitt i samhället


Snart är det dags för skifte i toppen på ICA Maxi Lindhagensgatan. Mats Larsson kliver åt sidan nästa år och släpper fram styvsonen Fredrik Rister, som därmed kan skippa ”Stf” framför titeln ”Handlare” framåt sommaren 2022.

Det är sannerligen inte dåligt jobbat, tänker man när man ser Fredriks studieresultat och arbetslivserfarenheter nedskrivna i det mejl han skickar mig. Killen är bara 32:
Kandidatexamen Företagsekonomi Uppsala universitet 2010-2013, Masters Degree in Management and Business, också Uppsala universitet, 2013-2015.
Innan och parallellt med detta har han säljerfarenhet från tre ICA-enheter förutom de tre vändor omfattande sju, åtta år han har avverkat på Maxi Lindhagen.
Där är han stf handlare sedan 2018 och när styvfar Mats kliver av toppsadeln blir han ”sin egen”. Hoppas frun och de två killarna inte får se mindre av make och pappa då.

150 anställda
Han är sannerligen inte ensam på skutan, eftersom besättningen är ganska månghövdad. De två våningsplanen betjänas av ca 150 anställda, som dock inte alla jobbar heltid. Heltidarna är 35 till antalet, och med en omräkning till heltid för samtliga 150 skulle de vara 76. Inte att undra på, att man håller sig med egen personalchef. Ja, ledningsgruppen sammantagen är dimensionerad för vad som i annat sammanhang skulle kallas för en medelstor industri.

Anställningsformerna är olika, en del adepter kommer för att skaffa sig ett yrke inom handeln, andra är studerande och behöver en födkrok för att finansiera detta. Jag minns hur det var…

˗ Vi lyssnar nog mer på våra kunder än vad folk i allmänhet tror, säger Fredrik. Det är ju dem vi lever av!

Man tror honom gärna, som kund sedan 13 år har jag aldrig haft anledning att ”klaga på personalen”. De är alltid hjälpsamma och aldrig besvärade av en fråga om var farbror hittar den eller den ovanliga produkten till sin nördiga matlagning. Det är lite som i Japan, biträdet tar en i princip i handen och vandrar med längs hyllorna tills den exotiska kryddan är upphittad.

Siffror på allt
Och det finns siffror på nästan allt. 23 procent av kunderna är såna som jag, seniorer. Och vi har fem procent på rubbet, numera hela veckan.

˗ Det blir inga jätteförändringar här, säger Fredrik till svar på min fråga om ”Hur blir det nu, då?”. Den stora grejen i pipeline är att vi av miljöskäl måste installera nytt köldmedium – flytande CO2 – i alla kyldiskar. Det kommer att innebära att vi får omdisponera varorna så att vi kan jobba med en disk i taget. Ett kostsamt arbete, ja, och det kommer att vara klart under nästa år.

Över huvud taget förekommer ordet miljö ofta i vårt samtal. Det är återanvändning hit och effektivisering dit, produktionsköket och bageriet flimrar på den virtuella tavlan mellan oss och strax är vi inne på rena filantropin! Maxi skänker tolv och ett halvt ton bäst före-varor till Stadsmissionen på ett år, frukt, mat.

˗ Det är så vi tar vårt samhällsansvar, menar Fredrik. Vi vill inte kasta bort mat som är tjänlig men kanske inte purfräsch.

Unga får chanser
På ett annat plan handlar tillvändheten om att ge ungdomar en chans, ”daglig verksamhet”, i trots av handikapp. Det kan vara rörelsehinder eller nedsättning av intellektuell prestationsförmåga. Jag har egna erfarenheter av möten i butiken med medhjälpare som har Downs syndrom, och glatts åt det som ligger bakom att ge även dem en skjuts i vardagen.

Samarbete med arbetsförmedlingen, med barndiabetsfonden och Rosa bandet är andra aspekter av ICA:s engagemang.

˗ Min egen känsla i detta är att ”det är bara bra att hjälpa till”, säger Fredrik. Och vem säger emot?

Som om det inte vore nog berättar han om hela det stödpaket till ungdomsidrott, som baseras på vad han kallar lokal förankring. Det är Karlbergs BK, Essinge IK, Mariebergs SK och Kungsholmens Basket, för att nämna några, som stöttas från jättehuset på Lindhagensgatan. ”Nån procent av omsättningen”, indikerar Fredrik, 1,5 miljoner 2020, exemplifierar han.

Text och foto: Bengt Magnusson