Thorvald Ehn

En siffermänniska med hockeyintresse

Här är mannen som håller SPF Drakens ekonomi i god vigör. ”Kassör” är hans blygsamma titel i förteckningen över styrelseledamöter. Men bakom den benämningen döljer sig flera funktioner. Kanske ”ekonomichef” bättre beskriver saken?

Vet ni var Vartofta ligger? Nä, tänkte väl det, men när Thorvald Ehn uttalade detta ortsnamn på frågan om var han föddes klack det till i minnet på intervjuaren. Där hade denne nämligen bytt tåg många gånger i sin ungdom (vi talar 50-tal här) på vägen från Jönköping med destination Tidaholm (och tvärt om).

Då vet ni att vi befinner oss i (numera) Västra Götalands län söder om Falköping och en bit österut mot Vättern.

Vartofta hade en lanthandel när Thorvald var liten (han är född 1941) och den drevs av hans föräldrar. Skola fanns det också, men det var i den större tätorten Falköping, en knapp mil bort, som skolgången fullbordades.

Till folkhögskola
Nästan. För Thorvalds vidkommande hägrade ytterligare studier med ekonomisk inriktning. Den ambitionen tillfredsställdes på Leksands folkhögskola, där han examinerades 1971 efter två års studier (förkunskaper gjorde att han kom in i åk 2 direkt).

˗ Jag är en siffermänniska, säger Thorvald, siffrorna ligger lättare för mig än bokstäverna.

Leksand satte djupa spår i honom, på ett sätt som ännu manifesteras varje gång ortens berömda hockeylag spelar match. Han har årskort för Leksands IF:s hemmamatcher och natten innan vi träffades på ett näringsställe vid nedre Fleminggatan kom han hem vid ettiden. Då hade han kört de 26 milen efter matchen mot Timrå (som LIF vann med 4–1).

Flytt till huvudstan
Efter Leksand blev det flytt till Stockholm och en yrkesframtid började stakas ut. Thorvald har ägnat sina krafter åt offentlig förvaltning i alla år, Stockholms stad för att vara precis. Han tog avsked med pension 2007 och klockade alltså in 36 år. Idag bor han i Älvsjö.

Hans första arbetsplats var nykterhetsvårdsförvaltningen, men efter ett antal administrativa renodlingar (eller sammanslagningar) kom det sig att han via socialförvaltningen avancerade till den förvaltning som blev hans huvudsakliga arena: Miljöförvaltningen.

Där var han ekonomichef i 28 år. Med 200 anställda omkring sig kan man ju lätt begripa att Thorvalds revir var både brett och djupt.

Staden utvecklades
- Det här var en period med en enorm utveckling av staden, säger Thorvald. Jag fick se allt på nära håll, satt ju med på nämndsammanträden osv, kom i nära kontakt med politiker och de högre tjänstemännen.

Jo, han var ju själv en av dessa ”högre”, så det förstår sig att han hade en centralt belägen åskådarplats – kanske som i en VIP-loge på en idrottsarena?

- Det fanns många engagerade politiker i Stadshuset men den jag själv imponerades mest av var Ingemar Josefsson, S, miljöborgarråd under min tid (och senare gatuborgarråd). Han gick ju vidare till Riksdagen, men i staden gjorde han en stor insats. ”I den här förvaltningen är vi ganska överens politiskt”, brukade han säga. Som ordförande i Miljöförvaltningen var han mycket bra.

- En ung politiker som debuterade i sammanhanget hette för övrigt Per Bolund!

- Jag gjorde 28 budgetar och lika många bokslut. Vi bytte Visst, jag blev ”ett med jobbet”, och hade vid sidan av det och mitt idrottsintresse inte mycket tid över för annat.

Draken och ekonomin
I SPF gick han med 2009 och han har ansvarat för Drakens ekonomi sedan 2011. Jag använder Visma bokföringssystem ”Ekonomi”.

- Hur mår Drakens ekonomi?

- Jodå, det mår väl rätt bra, det stora bekymret för verksamheten ligger i att det är så svårt att få tag i lokaler för olika aktiviteter. Några siffror:

- Vi får ca 66 000 kr av Stadsdelsnämnden i bidrag och ett verksamhetsbidrag från kommunstyrelsen på 60 kr/medlem för dem som är skrivna i vårt område. Efter avdrag till förbundet hamnar den intäkten också på 66 000 kr. Sen har ju tidningen annonsintäkter också.

Det känns, som om vår SPF-avdelning vilar i solida händer finansiellt!

Text och foto:
Bengt Magnusson