Bedrägerier mot äldre

Läs Birgitta Jonssons egen erfarenhet av bedrägeri

- I höstas blev jag kontaktad av Anna Karlsson vid Stockholmspolisen som var med och arrangerade ett seminarium om bedrägerier mot äldre och behövde en senior för en video.

- Jag frågade vår medlem Lena Hasselrot och hon ställde upp. Det blev en bra video! Här är länken till videon.

- Men i samma veva blev jag själv uppringd av just en sådan bedragare som det gällde. Hon sade att hon hette "Linda" och ringde från "bankens spärravdelning" och att mitt konto var på gång att bli hackat. De som hackade var "från samma liga som några som redan åkt fast: Muhammad Suleiman och Ingrid Åkerling." Så det var bråttom!
- Jag antydde att jag var kund hos Handelsbanken och blev tillsagd att ta fram min "kodbox" och logga in. "Du bör ha en ljusgrå att sätta i kort i eller en liten svart". Då jag inte är kund i Handelsbanken fick jag använda min fantasi. De gav mig siffror att slå in och när jag sade att inget hände fick jag veta att "då har du den gamla versionen". "Ja, jag har ju haft den länge" sade jag. Sen höll vi på i en timme då jag låtsades trycka fel, leta efter mitt BankID, gå ifrån för att "titta på en lapp jag fick på banken förra veckan" och vara allmänt virrig.
- Under tiden twittrade jag med bl a en åklagare som hjälpte mig att spåra telefonnumret som naturligtvis gick till ett kontantkort. Jag ringde polisen på en annan telefon också, men där var det för lång väntetid.
- "Linda" avlöstes av "Johan Möller" men det gick förstås inte bättre för honom. De gav upp.
- De var mycket trovärdiga, de talade god, bildad svenska och var vänliga och tålmodiga. Jag förstår så väl att många tror på dem och blir lurade. Jag polisanmälde förstås men jag blev ju inte av med några pengar. Om någon mer råkat ut för sånt här så ring gärna mig!

Seminarium om bedrägerier mot äldre
- Under seminariet berättade polisen bland annat om olika tillvägagångssätt bedragarna har och gav råd om vad den som misstänker sig vara utsatt för ett bedrägeri kan göra.

Tipset att ställa sig frågan "är det rimligt" återkom
- är det rimligt att banken ringer och ber om mina koder,
- är det rimligt att mitt barnbarn ringer och vill låna stora summor pengar.

Vanligtvis är svaret nej på dessa frågor och det finns anledning att misstänka att en bedragare är i farten. Lägg på luren och ring tillbaka på ett nummer som du redan har.

- Inledningstalare var Fredrik Reinfeldt, ordförande i trygghetskommissionen som tillsattes i juni 2017 på initiativ av Svensk Försäkring, som är försäkringsföretagens branschorganisation. Motiveringen var att "brottsbekämpningen i Sverige i väsentliga delar inte fungerar. Vår uppgift har varit att föreslå vad som kan göras för att ändra på det, skriver kommissionen. Fredrik Reinfeldt pekade på den "äldreexplosion" av 80-plussare som kommer de närmaste decennierna. De blir en alltmer intressant målgrupp för de kriminella.

- SPF Seniorerna har nu tillsammans med Polisen, PRO och Brottsofferjouren tagit fram en utbildningskampanj för seniororganisationer. Kampanjen Försök inte lura mig innehåller ett mötespaket för studiecirklar eller aktiva informationsmöten som ger kunskap om hur man som äldre kan skydda sig mot bedrägeri. Det kommer att utökas med nytt material, bland annat nya filmer om hur förövarna uppträder och hur man skyddar sig.

Här kan ni läsa handfasta råd från myndigheterna. Klipp ut och spara!

Birgitta Jonsson