Insyn och påverkan

Jag funderar, tycker och tänker. Vad händer på Kungsholmen, när det gäller hemtjänst, äldreboende, grönområden och parker osv?

I varje stadsdel ska det finnas ett pensionärsråd, som är knutet till stadsdelsnämnden, den som ansvarar för kommunal förskola, äldreomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättning, skötsel av parker, socialpsykiatri, individ- och familjeomsorg, konsumentvägledning samt fritids- och kulturverksamhet.

Det dagliga arbetet utförs av stadsdelsförvaltningen, som ansvarar för olika delar. På Kungsholmen sköter Äldreförvaltningen äldreomsorgen. Ytterst ansvariga är de politiska partierna i stadsdelsnämnden.

Stadsdelsnämnden har ett pensionärsråd knutet till sig, Stadsdelsnämndens Pensionärsråd, SPR, som är ett rådgivande organ för överläggning, samråd och ömsesidig information mellan företrädare för pensionärerna på Kungsholmen och Essingeöarna, stadsdelsnämnden och stadsdelsförvaltningen i frågor som berör äldres levnadsförhållanden.

Vilka sitter i SPR? Jo, pensionärsorganisationerna på Kungsholmen, dvs SPF Draken, SPF St Erik och PRO som föreslår representanter till rådet. Dessa väljs sedan av stadsdelsnämnden. SPF Drakens representanter hittar du på sidan 22 i denna tidning.

Vad gör SPR? Rådet får fortlöpande rapporter om utvecklingen av äldreomsorgen på Kungsholmen och yttrar sig över remisser, som berör eller påverkar äldres liv och situation. Det kan vara frågor om hemtjänst, äldreboenden, parker mm. Rådet eftersträvar god kontakt mellan omsorgstagare och utförare inom äldreomsorgen. Och håller koll på den aktuella situationen inom frågor av intresse för seniorer.

Genom rådet har äldre invånare inflytande och insyn i allmänna frågor som rör våra levnadsförhållanden. Rådet fungerar även proaktivt och tar initiativ till förbättringar i stadsdelen. Rådet informerar pensionärsföreningarnas medlemmar via pensionärsföreningarna.

Så du som vill ha insyn och möjlighet till påverkan: hör av dig till dina representanter i SPR! I vårt uppdrag ingår att göra din röst hörd till stadsdelsnämnd och -förvaltning!

Avslutningsvis: vi på Kungsholmen har en välfungerande äldreförvaltning! Samarbetet mellan stadsdel och SPR fungerar mycket bra. Vi kan vara stolta över den mängd bra initiativ som vidtagits inom vår stadsdels äldreomsorg och lett till en bättre omsorg och trygghet för seniorerna på Kungsholmen.

Vi har kunnat konstatera i kontakter med andra pensionärsråd att Kungsholmen ligger i framkant när det gäller utveckling inom äldreomsorgen.”

SPR arbetar ständigt för att öka dialogen mellan seniorer och stadsdel. Så hör av dig om du känner att du vill veta mer och påverka!

Birgitta Thulin, v ordförande SPF Draken och ledamot i SPR Kungsholmen