Tillgänglighet och frihet

Tillgänglighet = frihet för seniorer! 

  • Hotad art: ska buss 65 läggas ned på sträckan längs Kungsholmen? Passagerare saknas inte… Foto: BM.

Stockholm vill och ska vara en stad tillgänglig för alla! Att kunna röra sig i staden är en viktig faktor för välmåendet och känslan av delaktighet. 

Rent praktiskt behöver även vi seniorer kunna ta oss till vårdinrättningar, myndigheter, bibliotek, kulturella evenemang, osv. Inte minst behöver man kunna delta i sociala aktiviteter i staden, träffa familj och vänner.

Det finns ett tydligt samband mellan ett aktivt liv och minskad ohälsa och ofrivillig ensamhet. Att satsa på seniorers möjligheter att röra sig i staden är samhällsekonomiskt klokt bl a med minskade vårdkostnader som följd.

Minskad turtäthet
Hur rimmar detta med planerna att dra ned på innerstadsbussarna med omdragna linjer och minskad turtäthet som följd? Detta skulle drabba bl a linjerna 54, 56 och 65. Det blir betydligt krångligare att från Stora Essingen nå övriga delar av stadsdelen. 

”Eller ta buss 65”, inflikar Drakenredaktören. ”Den föreslås stympad i hela sin sträckning på Kungsholmen, från Fredhäll till Centralen, och bara trafikera sträckan därifrån till Skeppsholmen!
Inte klokt ju, jag åker ofta med den från Kristineberg inåt stan delvis längs Fleminggatan och den plockar upp två, tre och fler passagerare på varje hållplats, varav flera med barnvagnar!”

Missa Bolinders plan?
Ett annat exempel är att buss 54 inte längre ska trafikera Bolinders plan. Vid Bolinders plan ligger Baltzar, Kungsholmens enda aktivitetscenter för seniorer med en stor verksamhet och många besökare varje dag. Som granne ligger servicehuset Pilträdet, med boende som behöver kunna röra sig över staden. Tillgängligheten och denna möjlighet att fritt röra sig i stadsdelen och staden minskar betydligt utan buss 54.

Hur tänker man, när man minskar möjligheter för en stor del av stadens innevånare att leva och röra sig på ett bra sätt med allmänna kommunikationer!

Att kunna ta sig fram med kollektiva färdmedel kan vara en förutsättning för äldre att leva ett fritt och självständigt liv. Ett sådant liv motverkar bl a ofrivillig ensamhet och bidrar till socialt välbefinnande. Som sagt - en samhällsekonomisk vinst!

Birgitta Thulin, v ordf
SPF Draken Kungsholmen