Vad är det här "AI" för något?

De flesta av oss i Draken har varit igenom flera stora teknikskiften. Transistorn uppfanns 1947, halvledare stammar från sena 1800-talet, den första pc:n lanserades 1981. Faxen kom – och försvann… TV:n, bankomaten.

Nu är det såklart AI – artificiell intelligens – som står för dörren. Egentligen har detta begrepp redan slunkit in i vårt medvetande men som de flesta har jag svårt att riktigt göra mig en bild av vad AI innebär. Känner du igen dig?

Något för oss pensionärer?
Artificiell intelligens erbjuder många fördelar för pensionärer genom att öka livskvaliteten och underlätta vardagen. AI-baserade hälsoövervakningssystem kan övervaka hälsotillstånd i realtid, vilket ger trygghet för äldre människor och deras anhöriga.

Automatiserade hemassistenter, drivna av AI, kan hjälpa till med dagliga sysslor som att påminna om medicinering, schemalägga möten och kontrollera säkerhet. Intelligenta personliga assistenter, som till exempel röststyrda enheter, möjliggör enklare kommunikation och tillgång till information.

Dessutom kan AI-baserade träningsprogram anpassas för äldre och främja fysisk och kognitiv hälsa. Genom att utnyttja maskininlärning kan pensionärer också få skräddarsydda rekommendationer för sina intressen och preferenser. Sammantaget skapar AI möjligheter för pensionärer att leva självständigt, tryggt och aktivt genom att integrera teknologi i deras dagliga liv.

Redan här
Stycket du nyss läste, fr o m mellanrubriken ”Något för oss pensionärer?” t o m ”… dagliga liv.” är skrivet (på svenska) av en app på ett kommando jag knappade in: AI fördelar för pensionärer, 120 ord. Appen heter ChatGPT, som du laddar ner gratis från Google Play butik på din smarta telefon.

Den texten är alltså ”AI-genererad”. Innebär det att jag som skribent och redaktör därmed är överflödig? Tja, kanske inte idag – men när? Vad tyckte du om texten, förresten? Kunde ”jag BM” ha gjort den bättre? För mig svindlar tanken: tänk om…?

Inspiration från Täby
Mina funderingar föddes när jag läste ordföranden Rolf Skagerborgs ledare i SPF-föreningen Jarlabankes (Täby) välredigerade medlemsblad*. Rolf hade lyssnat på ett föredrag om AI på kommunens Seniorcentrum och gör i sin ledare ett försök att nysta upp begreppet – också med hjälp av en AI-genererad text. Han avslutar: ”Min fråga blir: Vart är vi på väg?”

Jag landar för stunden i samma frågetecken. Vad säger ni Drakenmedlemmar, kanske aktiva i SeniorNet: hur handskas vi med detta superinstrument?

Text: Bengt Magnusson

*Läs här: www.spfjarlabanke.se/medlemsblad (nr 4/23).