Bangolf i Kristineberg

Liten boll puttad i koppen

• Leif Kaul puttar
  • Eva Tibblin visar stilen
  • Trevligt att titta på när man inte spelar
  • Leif Kaul puttar
  • Eva Tibblin visar stilen
  • Trevligt att titta på när man inte spelar

Himla bra initiativ av Drakenmedlemmen Ina Silén Johansson på Lilla Essingen att kalla samman till puttfest på Kristinebergs bangolfbana alldeles vid T-banestationen!

Denna sportutövning ägde rum 8 juni på eftermiddagen. Ett nytt inslag i föreningens flora av fritidsaktiviteter kanske därmed är aktiverat?

Bangolf (några säger minigolf) är en lättsam syssla med tävlingsinslag om man så vill och noga för statistik över slag och puttar på de scorekort som tillhandahålles i kiosken. Det kostar en slant att hänga på, men det är det värt en dag när regnen håller sig i molnen och solen skiner lite så där lagom!

Reglerna är punktade i sju avsnitt och den första resp sista lyder så här:

”Minigolf går ut på att med hjälp av klubban få bollen i koppen på så få slag som möjligt. Max antal slag/poäng på ett hål är sju – men undvik helst det!”

”Till sist, ett gott råd från oss inbitna minigolfare: putta lugnt, det svänger och studsar om våra golfbollar.”

Tja, förnumstigheten i detta får väl Golfbaren bjuda på, vi som var med hade roligt: erfarna ”riktiga” golfspelarna Monica Magnusson och Kerstin Glas, puttningseleganten Leif Kaul, stilsäkra Eva Tibblin och alla övriga, onämnda (men några ses på fotona).

Vem vann? Ja, säg det!

Text o foto: Bengt Magnusson