Ny ordförande

Nini Engstrand tar befälet i SPF Drakens styrelse

• Jag är i mig själv en gladlynt och social person, säger Nini Engstrand. Och därtill, i den professionella rollen, drivande och resultatorienterad.

En person med bestämda åsikter balanserade av en social lyhördhet ska nu leda styrelsens arbete i SPF Seniorerna Draken Kungsholmen. Hennes erfarenhetsbas är rik och varierad och innehåller såväl hårdmetall som yngre musikutövare – och lottor.

Nå, vi talar inte om headbangande hårdrockare här, exemplen i ingressen var tagna från Ninis CV. Där framgår att hon har sålt hårdmetallbestyckade bergborrar till stora delar av världen när hon arbetade på Fagersta Secoroc för mer än 40 år sen. Men också att hon har varit generalsekreterare för Unga Musikanter (RUM), med en så varierad verksamhet att man blir yr i mössan av att läsa om den på deras sajt (slå på ljudet om du kollar!).

Och det här är bara två aspekter av Ninis erfarenheter. Utanför hennes privata sfär – resultat: en son, en dotter och, sedan 35 år, Lennart, ”mannen i mitt liv” – kanske det ändå var i Lottakåren hon kände sig som starkast engagerad?

Rikslottachef
Denna frivilligorganisation för kvinnor med samhälls- och försvarsengagemang arbetade hon aktivt för i 20 år (1982-2002) i olika styrelsepositioner varav de sista åtta åren som Rikslottachef och styrelseordförande. Och det räckte inte med det. I olika utlöpare av hennes lottaengagemang har hon ägnat tid åt försvarsfrågor i hårdare och mjukare tappning, alltifrån kontaktytor inom Allmänna försvarsföreningen (grundad 1890) och Folk och Försvar till att gå Högvakten på Slottet 1999. Och allt möjligt däremellan.

Ändå känns det inte alls som om man behöver sitta i halvgivakt när man konverserar Nini. Manhaftiga kvinnor med militära insignier kanske finns, men nog i dåtid och i karikerade upplagor. Och Landstormens lilla Lotta (Sickan Carlsson som ”Elsa Strid” 1939) är väl också en karikatyr? Ja, när man träffar Nini kan hon peka på sina breda kunskaper om samhället och förmågan att utveckla organisationer och verksamheter:

Brett kontaktnät
˗ I mitt uppdrag som rikslottachef ledde jag Lottakåren med över 20 000 medlemmar och där skaffade jag mig ett mycket stort och brett kontaktnät inom riksdag och regering, myndigheter och organisationer, även näringslivet.

˗ Här handlade det om att ständigt mobilisera kunskaperna i ledarskap, kompetensutveckling och på ett sätt, som kombinerade tydlighet och oräddhet med förmågan att lyssna och reflektera.

˗ Jag är i mig själv en gladlynt och social person! Och därtill, i den professionella rollen, drivande och resultatorienterad med betydande förmågan att leda och entusiasmera.

Vad andra säger
Vad säger andra om Nini? ”Orädd”, ”välformulerad”, ”snabb”, ”resultatorienterad”, ”social” och ”vettig”, sådana omdömen – med specifikationer – har hon samlat i en mapp, nog så bra att ha när man söker jobb. Och vem skulle inte vilja bestås med dessa goda epitet?

˗ Jag tänker på en egenskap bland andra: Lyssnar – /och har/ förmåga att höra ”rörelsen”. Men du känner väl ”rörelsen” i form av SPF?

˗ Jovisst, under tio år i styrelsen här lär man sig en del. Men jag är ödmjuk inför den uppgift jag nu har fått, att vara ordförande. Det ska bli riktigt intressant att leda Äldre, skrattar hon. Med all den erfarenheten samlad i styrelsen kan det bara bli spännande!

Samarbete prioritering
˗ Och hur kommer medlemmarna att märka den nya styrelseledningen?

˗ Det får väl visa sig, men jag tror till exempel starkt på samarbete med andra organisationer på området, inte minst på vår egen planhalva: Stockholmsdistriktet av SPF och Förbundet. Vi kan ju i varje fall inte skylla på geografiska avstånd eftersom deras kanslier ligger på Sveavägen respektive Hantverkargatan! Kanske finns synergier att hämta här!

˗ Men jag tänker naturligtvis också på PRO, som bedriver en god verksamhet. Jag talar inte om så ultimata ting som ”samgående” eller så, inte alls. Får ta tag i detta!

Bryta ensamheten
˗ Jag vill fokusera på frågor som berör den enskilde medlemmen i hans och hennes vardag, juridiska spörsmål, psykologiska. Ta till exempel det jätteproblem som döljer sig bakom begreppet ”att bryta ensamheten”! Kan vi utveckla fadderverksamheten, den som via uppringningar vill försöka att entusiasmera den ensamstående – oftast en man, kvinnor har mindre svårt för kontaktskapande – och peka på möjligheter att aktivera sig? Att åtminstone kunna ha en kontakt över kaffekoppen nu och då, vara med på gympan, gubblunken, bowlingen… Fritidsaktiviteter, ett fint ord!

˗ Hur når vi männen? Visst, jag är helt klar över de genetiska orsakerna bakom könens olika sätt att åldras. Men pension och ensamhet är väl inte en naturlag, eller hur?

Om Nini i korthet

Text och foto: Bengt Magnusson