Seniordagen 2023

Seniorfest i Kungsträdgården

En gång om året, i maj, händer det: Seniorfest i Kungsträdgården.  Den 9 maj visade Stockholm upp sin allra bästa sida med solsken, blommande träd och glittrande vatten.

Man riktigt kände hur frusna själar tinade upp och munnen drogs till ett leende i den glada trängseln.

Vi var många seniorer som hörsammat inbjudan, minglade och informerade oss. Där fanns ca 100 utställare som bjöd på det mesta såsom reseförslag, försäkringsinformation, boendeförslag och allehanda varor.

Politiska partier och intresseföreningar som SPF informerade om sina verksamheter och sina tankar om att vara senior i Sverige.

Förnämliga seminarier erbjöds med bl a äldreminister Anna Tenje, Alexandra Charles von Hofsten från 1,6 miljonerklubben, Paul Pinter från SFS, Svenska Stöldskyddsföreningen, Suzanne Axell från Fråga doktorn, Marianne Rundström som ledde samtal om den digitala närvaron.

Musik stod också på programmet med Mikael Edfelt - allt under parollen ”det är sådant vi behöver, först musik och sedan medicin!”

Upplevelser i varje vrå av Kungsträdgården alltså. En mjukglass på det och man kunde åka hem – fortfarande leende.

Birgitta Thulin