Doris - författare

Doris – författare och pensionerad Kungsholmsbo

• Doris Dahlin

Njutningspensionär och deltidsförfattare! Det säger Doris Dahlin om sig själv när vi träffas på ett Kungsholmskafé för en intervju. Doris är Kungsholmsbo sedan 17 år, men hon växte upp i Västernorrland och har tagit flera olika steg i livet innan hon landade i huvudstaden. Romandebut gjorde hon 1971, och hennes senaste bok kom förra året.

Doris Dahlin är en mycket reflekterande person med stor erfarenhet av hur människor fungerar i det privata livet och i det professionella. Hon har samlat på sig erfarenheter som inte alltid har varit lätta att genomleva. Men hon fann tidigt ett hjälpmedel för att komma tillrätta med tillvarons krångligheter: att skriva.

– Jag är en ständigt berättande, skrivande människa. Vad jag än gör och upplever skriver jag om det i huvudet. Ofta även på små lappar (som jag sedan sällan hittar). Det är en slags mani, en sjukdom, att inte bara vara i nuet utan ständigt vara beroende av – och älska – orden, formuleringarna. Den självkaraktäristiken hittar jag på hennes hemsida och vårt samtal över kaffe och budapestbakelse fördjupar bilden av henne. Hon har arbetat som utvecklingskonsult i såväl offentlig förvaltning som i näringslivet med inriktning på arbetsplatsrelationer mellan människor.

– Jag har slutat med det jobbet nu, säger Doris, men det var mycket engagerande och det lärde mig mycket om människor. Erfarenheter, som jag på olika sätt har kunnat baka in i mina böcker. Ogjort utspelar sig i en liten västerbottnisk by, där en kvinna i samma åldersgrupp som Drakens läsekrets spelar en avgörande roll: Gunborg är en äldre kvinna med humör och gott hjärta som vid sitt köksbord åstadkommer mycket för att göra världen en bit bättre.
Doris är dessutom bibliotekarie, examinerad från Bibliotekshögskolan i Borås. Hur hinner man med sådant? Intresset för böcker, litteratur och läsning spelar väl in, men det säger också mycket om hennes energi, att mobilisera flera strängar på sin lyra. Hon är också mamma till två numera vuxna barn.

– Hur är det att vara Kungsholmsbo då, frågar jag.
– Det är ett rent nöje, säger Doris, jag har ju bott här på holmen i 17 år efter en första Stockholmsvända på Södermalm. Det känns tryggt och jag uppskattar allt grönt som man kan hitta i parkerna. Och så närheten till vatten, viktigt, att på kort tid kunna ta sig ner till Riddarfjärden eller Klara sjö och promenera.

– Så du är en rörlig pensionär, säger jag med ett uppfordrande leende.
– Absolut, jag måste röra på mig för att hålla igång och stärka kroppen. Det är så viktigt, nu när man inte är purung längre. Jag gymmar varje vecka på Friskis & Svettis, jag promenerar mycket, som sagt, och om det finns tillgång till snö tar jag gärna på mig längdskidorna. Men det är ju så dåligt med snö nuförtiden, eller hur? Var det bättre förr? Den här vintern har ju i det avseendet varit bedrövlig, om man inte tar sig norröver, förstås.
– Likadant är det med isarna, jag älskar isvaksbad, så stärkande och uppfriskande!

Intervjuaren ryser...
– Jodå, det är härligt, glittrar Doris, som att dricka fin champagne!
– OK, där hittade vi ett gemensamt glädjeämne! I övrigt då, matintresserad?
– Jadå, går gärna på restaurant, vi har flera fina sådana här på holmen. Men hemmavid är jag mera återhållsam kanske, och väldigt bra på att koka soppa på en spik.
– Som i de där TV-programmen där en stjärnkock kommer hem till nån kändis och trollar fram läckra rätter av ett magert kylskåpsinnehåll?
– Absolut, det där kan jag också!
– Och så är du medlem i SPF, och därmed om inte läsare så dock mottagare av Draken?
– Javisst, men jag tillhör de passiva medlemmarna! Och jag ska läsa Draken med ännu större intresse nu, förstås! skrattar Doris Dahlin.

Text: Bengt Magnusson
Foto: Jan-Åke Eriksson, Ordfront förlag

Vinn en bok av författaren Doris Dahlin!

Tre exemplar av Doris Dahlins senaste roman Ogjort lottas ut till Drakens läsare.
Skicka epostmeddelande till redaktören eller slå en signal på telefon och uppge namn, adress och telefonnummer, så förrättas dragning efter utgivningen av detta Drakennummer, dvs efter Påskhelgen!

Epostadress: bengtmagnusson.skribengt@gmail.com
Tel (samtal eller sms): 072 – 330 73 13