Hurra! Vi är bra

SPF Seniorernas arbete ger resultat, säger förbundet i en artikel publicerad på deras webbsajt. Där kan man läsa om ”SPF-segrar under 2023”.

• SPF:s ordförande Eva Eriksson kan känna sig stolt över sin och medarbetarnas insatser. Foto: SPF.

Envist engagemang lönar sig. Ett stort tack till alla som varit med och stöttat SPF Seniorernas påverkansarbete. Tillsammans har vi kraft att påverka!

Så ska det låta!
Här är några exempel på segrar och framgångar på nationell nivå. Utöver detta har våra föreningar och distrikt drivit ett starkt påverkansarbete för ett bättre seniorliv i sina delar av landet.

* Rättvisekampen för årskull 1957 har givit resultat
Personer födda 1957 kommer att kompenseras för det förhöjda grundavdraget. Det här är en viktig del av SPF Seniorerna som tidigt började driva frågan.

* SVT och SR slutar att diskrimera 80-plussare i sina undersökningar
SVT och SR-Ekot tar bort den övre åldersgränsen för sina opinionsmätningar efter påtryckningar från SPF Seniorerna.

* Gehör för SPF-krav kring tjänstepensionen
Pensionsgruppens partier har kommit överens om att det ska bli möjligt att pausa utbetalningar av tjänstepension. Det här är en framgång för SPF Seniorerna som länge har arbetat för mer flexibilitet när det gäller uttagsvalen.

* Sänkt skatt för pensionärer
När skatten sänks på lön ska den också sänkas på pensionen. Denna gång har regeringen lyssnat. Det handlar om runt 200 kronor lägre skatt per månad under 2024 för en genomsnittlig pensionär. SPF Seniorerna får stöd av Pensionsmyndigheten i sina krav och denna expertmyndighet har /nu/ svängt och går på SPF Seniorernas linje, dvs att hela pensionssystemet behöver ses över.

* Stort genomslag för SPF Seniorernas nya rapport ”Lönar det sig att arbeta för pensionen?”
SPF Seniorerna har synts och hörts flitigt i debatten om det svenska pensionssystemet. Som exempel har 18 olika ledarsidor skrivit om vår nya rapport som belyser det obefintliga respektavståndet (att det lönar sig allt sämre att arbeta ihop sin pension).

* Läkemedelsverket backar ”Vi har lyssnat på SPF Seniorerna”
Efter påtryckningar från SPF Seniorerna ska Läkemedelsverket revidera sitt förslag om legitimeringskrav vid hemleveranser. Om förslaget realiserats hade det inneburit problem för hemleveranser av receptbelagda läkemedel, bl.a. med risk för avbrott i livsviktig läkemedelsbehandling.

Andra viktiga framgångar

* Appen Mötesglädje har lanserats och erbjuder alla landets seniorer nya möjilgheter att träffas, kommunicera och umgås.

* SPF Seniorerna har gett ut boken ”Bort med ålderismen” skrivna av Barbro Westerholm och Ingrid Kinne Lindgren.

* SPF Seniorerna har för andra gången presenterat ett Hemtjänstindex. Ett unikt kvalitetsmätningsindex och verktyg för att förbättra hemtjänsten i Sveriges kommuner.

* SPF Seniorernas förbundskansli har genomfört 53 webbinarier och utbildningar under året med sammanlagt 5707 deltagare! Förutom detta har SPF Seniorernas föreningar, ofta med hjälp av studieförbundet Vuxenskolan, hållit en stor mängd uppskattade kurser.