Birgitta Borgs avskedsbrev

Nu ska jag bli pensionär på riktigt!

När jag var politiker i Kungsholmens stadsdelsnämnd hade jag en gång ett animerat samtal om lokaler med SPF S:t Görans ordförande. (Ja, även då var frågan på tapeten...) Efter avslutat samtal sa Felix Eriksson: ”Jag tycker att du ska ta över ordförandeskapet efter mig om ett par år!” ”Nej absolut inte”, sa jag, och även maken, när han fick veta! Men, år 2009 var jag ny ledamot i S:t Görans styrelse och 2010 valdes jag till ny ordförande! Birgitta Jonsson och Gun-Eva Weider hette två vice som var mig till stor hjälp.

2012 valdes jag till vice ordförande i Distriktsstyrelsen i Stockholm och 2014 till SPF:s Förbundsstyrelse.

Under denna tid träffade jag som tur var Nini Engstrand. Vi bor grannar på samma gata och vi träffades under 1990-talet när vi båda arbetade inom olika delar av Försvaret. Nini blev medlem hos oss och efter ett tag vice ordförande.

Några år därefter blev Birgitta Thulin medlem och frågade mig om hon kunde hjälpa till med något? ”Va?” sa jag nog, och trodde jag hörde fel! Nu har Birgitta varit vice i flera år...

År 2017 beslutade Förbundsstyrelsen att byta logga, en kostsam historia! En orsak var att PRO:s logga syntes bättre i media. Det kostade även oss en del.

S:t Görans styrelse passade på att byta namn på föreningen till SPF Draken på Kungsholmen. Lite mer kraft i det namnet, eller hur?

Arbetet inom SPF har varit intressant, engagerande och lärorikt med en fantastiskt trevlig och arbetsvillig styrelse. Ibland när man blickar tillbaka på dessa nästan tolv år – där jag tackat ja till många uppdrag – har maken och sönerna frågat mig om jag tappat bort ordet ”nej”?

Trots att det hänt mycket under åren, namnbytet, ny redaktör för och ny layout av tidningen Draken, stigande antal medlemmar samt en rejäl volymökning av alla våra aktiviteter.

Det enda superviktiga som vi inte lyckats med är lokalfrågan. Trots ihärdigt arbete att påverka beslutsfattare, även i SPR (stadsdelens pensionärsråd): Nix, inget resultat☹.

Jag har nu på årsmötet lämnat över klubban till nya ordföranden, men fortsätter med socialmedicinska arbetsgruppen och att vara medlem i Draken.

Nu ser vi fram emot en skön och avkopplande vår och sommar. Jag tillönskar nya styrelsen och dess nya ordförande varmt lycka till med verksamheten!

Birgitta Borg,
f d ordförande i SPF Seniorerna Draken Kungsholmen