Hemtjänstindex

Hemtjänstindex sporrar kommunernas kvalitetsarbete

Hemtjänstindex är ett initiativ från SPF Seniorerna, som tagit fram idén tillsammans med konsulter med bred erfarenhet av både kvalitetsarbete i välfärden och mätningar via index. 

Samverkande organisationer i projektet är Svenskt Kvalitetsindex, Seniorval.se samt konsultbyråerna TeneliusHolm AB och EYB AB. Vetenskaplig ledare är professorn i geriatrik Gösta Bucht

˗ Grundtanken med Hemtjänstindex är att skapa en positiv utvecklingsspiral av hemtjänsten i Sveriges alla kommuner. Resultaten från Hemtjänstindex kan användas i pensionärsråden och av SPF Seniorernas föreningar för att påverka den egna kommunen, berättar SPF på hemsidan.

Hemtjänstindex utgår från tillgängliga data bland annat från Socialstyrelsens öppna jämförelser och viktas utifrån vad seniorer tycker är viktigast med hemtjänsten.

I utvecklingsarbetet har förutom seniorer också forskare och representanter för kommuner och privata hemtjänstföretag deltagit.

”Viktigt verktyg”
Projektledaren heter Helena Olsson:

– Med Hemtjänstindex kan kommuner jämföra sig med varandra och se var insatser gör störst nytta, säger hon. Därmed hoppas vi att indexet blir ett viktigt verktyg för kommunerna när de ska utveckla hemtjänsten.

Under 2022 pågick arbetet med att utveckla indexet. I utvecklingsarbetet deltog experter, forskare, seniorer och representanter för kommuner och privata hemtjänstföretag. Hemtjänstindex lanserades 23 november 2022. Om detta läser du mer på www.hemtjanstindex.se, ur vilken Draken saxar friskt:

Hur funkar det?
Ett index är en sammanvägning av olika mått som ska ge en samlad bild. Hemtjänstindex ger alltså en helhetsbild av hur bra en kommun är på att leverera hemtjänst, utifrån seniorernas perspektiv. Indexet fångar upp hela processen, från att behov av hemtjänst uppstår, via ansökan, biståndsbeslut, uppstart och utförande av hemtjänsten. Indexet väger samman alla relevanta mätningar och all relevant fakta och statistik. Hemtjänstindex ska göra det enkelt för kommuner att se vad som behöver göras för att höja kvaliteten.

Nuvarande och blivande hemtjänstanvändare ska avgöra vilka delar i hemtjänsten som är viktigast för kvaliteten. Detta blir underlag för de experter som ska fastställa den vikt de olika delarna ska ha i indexet. Äldreförvaltningarna i sju kommuner ingår i en referensgrupp till projektet, tillsammans med fem privata företag som bedriver hemtjänst.

Välja och påverka
Indexet är uppbyggt så att de områden inom hemtjänsten som seniorerna tycker är viktigast blir prioriterat. Det är till exempel känt att möjligheten att välja och påverka är viktig för många. Kommuner som erbjuder sådana möjligheter kommer i så fall att få poäng för detta när resultatet räknas fram. 

Därmed kommer kommuner att stimuleras till att utveckla möjligheterna till val och påverkan – vilket blir till nytta för dig som är senior.

Redigering: 
Bengt Magnusson