Coronan har kommit

Coronan har kommit över oss alla som ett slag i solar plexus

Vi 70+ måste ta till oss information och förmaningar, men för Guds skull glöm inte ert sunda förnuft!

- Som alla förstår är tyvärr vårens aktiviteter i Draken minimerade.

- Drakens presidium har träffats per mail och föreslagit styrelsen att vi ställer in de inomhusaktiviteter vi själva arrangerar såsom Drakenträffar, Öppet hus, Zumba, Akvarellmålningen, föreläsning om smärta, Kick off-mötet för aktivitetsansvariga och möte med nya medlemmar. Även styrelsemöten ställs in, vi använder i stället mail och telefon.

- Däremot fortsätter vissa utomhusaktiviteter: Gubblunken fortsätter (men inte Tjejlunken). Stavgången på Essingen fortsätter, en perfekt aktivitet nu, utomhusboulen bakom Ryska ambassaden och vid Hornsbergsstrand fortsätter förutsatt att vädret är OK.

- Det mesta ställs alltså in under mars, april och maj utom att vi fortfarande hoppas på att kunna ses på – vårlunchen!

- Social gemenskap är viktig även i orostider, men som tur är finns telefoner och datorer, och man kan även promenera tillsammans fast med visst avstånd. Ring era vänner och de seniorer som är ensamma.

- Hur får vi seniorer hem våra förnödenheter? Grannar eller släkten kan hjälpa till att handla och vissa mataffärer öppnar redan kl 07.00 speciellt för seniorer - men vantar på, håll avståndet! och ha gärna en liten flaska handsprit till hands när besöket är över. Man kan också beställa livsmedel via nätet.

- Ni har säkert hört att flera restauranger är utan gäster och därför försöker ge service på annat sätt, t ex genom att leverera färdig mat, bl a Omni på Hagaesplanaden 50 som vi besökte i februari. De säljer husmanskost, att hämta själv vid restaurangentrén, eller få hem på annat sätt. Ring Omni 08-30 08 88.

- Förutom mat behöver vi ha viktiga läkemedel hemma. Om du inte kan gå till apoteket ring dem eller kontakta via nätet för hemleverans.

- Om du känner dig sjuk så ska du i första hand kontakta 1177 för information!!

- Ta väl hand om er. Vi ses så småningom. Kanske på Vårlunchen!

Från ett soligt men kylslaget Roslagen

Birgitta Borg