Mattcurling och gåfotboll

Vi provar enklare och roliga former av curling och fotboll!

Prova-på mattcurling och gåfotboll

Fredag 11 augusti mellan kl 10-12 kan vi prova mattcurling och gåfotboll.
OBS! Minst 6 deltagare för att vi genomför detta. Anmäl därför intresse att delta senast torsdag 10 augusti till Gunnar Sallstedt, tel 070-792 06 75, epost gunnar@sallstedt.se
OBS! Ta med egen kaffekorg och sittplats!

Var: Glashallen, Lunnarps IP, Lunnarp
Tid: Fredag 11 augusti kl 10-12
Ingen avgift för denna prova-på-gång

Vad är detta?
Mattcurling
är en lättsam variant på curling utan is och kvastar. Ingen halkrisk med andra ord med lämpliga skor! Stenarna (se bilden) har höga skaft och skickas iväg på en matta till målet med olika stora cirklar. För att få fart på stenarna sprayar man silicon på undersidan. Då krävs det inte kraft för att få iväg dom utan mer att ge dom rätt fart. Man spelar i lag om 2-3 st beroende på antal tillgängliga stenar. Man spelar 2 omgångar. Gult lag startar första omgången och blått lag startar andra omgången. Sedan lägger man ihop poängen. Mattcurling har blivit mycket populärt bland SPF-föreningar.
Se mer utförliga regler här

Gåfotboll är en enklare och mindre fysisk form av fotboll på mindre plan, utan målvakt och med mindre mål. Ingen risk för skador då man inte får springa eller ha fysisk kontakt med varandra. Man använder en vanlig fotboll men bollen får inte skjutas högre än midjehöjd och man får inte nicka bollen. Man kan spela i lag om 3-5. Man spelar t.ex. 2x15 min med paus mellan. Gåfotboll växer snabbt som aktivitet och lämpar sig väldigt bra för seniorer. Flera SPF-föreningar har startat gåfotboll.
Nedan länk till regler som SPF Veddige antagit som kan anpassas för oss.
Regler gåfotboll för SPF Veddige

Softtennis provar vi eventuellt också. Det liknar vanlig tennis men man spelar med en mjukare boll och något annorlunda racket. Softtennis kan dock kräva mer rörlighet än mattcurling och gåfotboll, varför vi främst provar-på de två sistnämnda.

Välkomna att prova två både sociala, roliga och trivsamma motionsaktiviteter!