Örtofta Sockerbruk och Eslövs Leksaksmuseum 21 november 2018

Bussresa för Klubb 67 med Kiviks Taxi till Örtofta sockerbruk och Stig Sundbergs fantastiska leksaksmuseum i Eslöv. Efter referatet finns länk till fler bilder från Eslövs Leksaksmuseum. Bilder från Örtofta finns här på sidan under ingressen. /Foto: Gunnar Sallstedt

Den 21 november var SPF Tomelilla på utfärd till Örtofta sockerbruk och Leksaksmuseet i Eslöv. Kiviks Taxi och Ulf Hansson körde och vi var 27 av 30 anmälda som klev på bussen. Tre hade fått förhinder pga. feber respektive ischias.

Örtofta Sockerbruk

Vi hade god tid på oss och kom till Örtofta på utsatt tid. Där blev vi mötta av Bengt Nilsson som skulle vara vår guide. Han har arbetat hela sitt yrkesverksamma liv på Örtofta och provat på det mesta. Nu som pensionär tar han emot grupper och guidar på bruket.

Av Bengt fick vi en mycket bra beskrivning av hur det går till att göra socker av betor. Det var såväl ett historiskt perspektiv som dagsaktuella fakta om betodling och sockerproduktion. Örtofta är det enda existerande sockerbruket nu i Skåne. Inom koncernen Nordic Sugar, som Örtofta är en del av, finns också en raffinaderian-läggning i Arlöv. Den ska dock flyttas till Örtofta. Fram till 1907 fanns det många mindre sockerbruk men det året bildades Svenska Sockerfabriksaktiebolaget, SSA, genom att 21 råsockerbruk och 10 raffinaderier slogs samman. En drivande kraft bakom detta var Carl Tranchell.

Efter denna genomgång fick vi bege oss ut i fabriken och vidare till sockermuseet som finns där. Där fanns sockerpaket av alla sorter från förr och nu, sockertoppar, sockerskrin (sådana man högg sockertopparna i!) och mycket annat förknippat med sockerproduktionen. Vid museet finns också ett stort bildarkiv. Även själva betodlingen har en avdelning vid museet.

På vägen tillbaka till lunchen passerade vi transportbanden som transporterade de uppskivade betorna för fortsatt bearbetning. I den delen av processen såg "sockret" mindre aptitligt ut! Av betan går det att använda 100 procent till en rad olika produkter och det blir inga restprodukter.

Lunch serverades i personalmatsalen och var riktig husman med kåldolmar, lingon, sås och potatis. Efter lunchen fick vi en kort rundtur med bussen på området där lastbilarna levererar betor. Under kampanjtiden som är från ungefär mitten av september till en bit in i januari levereras nära 2 miljoner ton betor till Örtofta via ca 600 lass dagligen. Det var en rejäl "bunke" med betor som Ulf fick köra runt med bussen på området!

Eslövs Leksaksmuseum

Bengt tackade för sig och vi honom. Sedan bar det av till Eslöv och, för många av oss, en oanad upplevelse.

Leksaksmuseet i Eslöv är något alldeles unikt. Det går inte att beskriva i bara några ord, det måste besökas och upplevas! 89-årige grundaren Stig Sundberg fanns på plats och berättade livfullt om både sin samling och om sin tid som tillverkare av bl.a. arbetskläder. Hans son Håkan, som driver och äger museet tillsammans med sin far, tog emot och gav en kort bakgrund till museet.

Det var 2011 som samlingen av leksaker iordningställdes till museum och öppnades för allmänheten, och det skedde i samband med Eslövs 100-årsjubileum. Samlandet har nu pågått i över 70 år och Håkans två barn är också involverade i museet. 2016 utsågs Stig Sundberg till årets Hedersmedborgare i Eslöv tack vare sin entusiasm för att visa upp sin samling.

I två våningsplan står hyllkilometer med modellbilar, tennsoldater, dockor (t.ex. Barbie i originalförpackningar), dockskåp, lok och vagnar till modelljärnväg (bl.a. Märklin och Fleichman), en hel legovärld, militära modeller (båtar, flygplan, stridsvagnar m.m.), plastfigurer (som cowboys och indianer) och mycket mer. Mitt i alltihop kliver man in i en modelljärnvägsvärld på ca 300 kvadratmeter! Hur många gånger man än besöker detta kulturarv kommer man att hitta något nytt som man inte sett tidigare!

Vi som inte hade varit där tidigare hade svårt att ta in detta. Det är en fantastisk livsgärning tre generationer Sundberg fortfarande skapar. Så åk och besök leksaksmuseet i Eslöv!

En härlig avslutning på en trevlig och upplevelserik dag blev det och innan hemfärden påbörjades serverade Ulf kaffe och kanelsnäcka till kaffetörstiga resenärer. Under hemfärden kunde Lars Carlstedt ge deltagarna lite kunskap om slaget vid Borst, det blodigaste slaget i Färs härads historia. Det utkämpades 1644 mellan en skånsk bondehär (Skåne var danskt) och den svenska armén vid Borstabäcken mellan Harlösa och Övedskloster.

Till bilder från Leksaksmuseet