Månadsmötet 25 januari

SPF Klubb 67 Tomelilla fick resa historiskt i Tomelillabygden på månadsmötet den 25 januari.

Foto: Gunnar Sallstedt
Länk till bilder finns efter texten

Månadsmöte torsdag 25 januari 2024

SPF Seniorerna Klubb 67 Tomelilla hade månadsmöte den 25 januari i Stora Hotellet. Inbjudna gäster var Elisabeth Offesson och Sven-Åke ”Håson” Håcanson från Tomelilla Hembygdskrets. Ordförande Gunnar Sallstedt inledde med att hälsa välkommen och hälsade även närvarande, nya medlemmar välkomna till föreningen. Därefter lämnade han ord och bild till Elisabeth och ”Håson”.

Under rubriken ”Tomelillabygden – från medeltid till våra dagar” berättade de om Tomelillas utveckling från 1400-talet och fram till i dag. ”Håson” inledde dock med att berätta en liten anekdot om mannen som var på besök i Stockholm med sin son. När sonen förklarade att han kom från Tomelilla sa fadern: ”Inte skryda Frans lille”.

Den första benämningen på orten var "Tommarp lille" och är känt från mitten av 1400-talet. Hur dagens ortsnamn ska uttalas blev en del tal om. Var lägger vi betoningen, på första eller sista stavelsen i namnet? Det verkar vara lite delade meningar om det. Vi fick vidare se bilder på och information om både personer och olika hus av betydelse för orten. Byagården är den enda kvarvarande gården av sju gårdar som fanns i Tomelilla by på 1800-talet. Stora Hotellet som vi samlas i byggdes 1936. Föredraget avslutades med rörlig film från en festlighet 1950 just på Stora Hotellet. ”Håson” kunde säga vilka många av gästerna var. I slutet på filmen kunde vi se hur gästerna intog dansgolvet och tog en svängom. Som tack erhöll Elisabeth och ”Håson” boken Älskade fiskelägen av Bengt Carlsson.

Sedan var det kaffepaus med hembakat bröd. Stort tack till Eva Åberg, Karin Alvinsson och Margareta Holmlund för brödfix.

Efter kaffepausen informerade ordförande om kommande aktiviteter. Årsmöte blir det den 22 februari och på nästa månadsmöte den 21 mars kommer Susanne Nordström och underhåller. I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan har två studiecirklar komma i gång. Kort- och sällskapsspel blir det i föreningsrummet var annan tisdag. Var annan onsdag är det ”snackotek” med prat, kaffe och umgänge. Matinébio fortsätter en onsdag i månaden och närmast är det Hammarskjöld som visas 14 februari. Utöver föreningens verksamhet kunde Gunnar även informera om att Skånetrafiken inför 25 % rabatt på resor i hela Skåne för personer som fyllt 70 år. Detta införs den 1 april, så vi får verkligen hoppas det inte är ett skämt!

Efter informationen blev det lottdragning med kaffepriser på entrébiljetten samt presentkort från ICA Kvantum, Kringlan café och bageri och Thai Garden på ringlotterna. Som avslutning på ett trivsamt månadsmöte sjöng vi tillsammans den nya SPF Klubb 67-visan.
/Gunnar Sallstedt

Bilder från mötet