Ord från ordförande maj 2022

Foto: Christer Rasmusson

Bästa medlemmar

Maj kom ändå med lite värme och sommaren står för dörren.

På månadsmötet den 28 april fick vi höra Christina Sahlin berätta om ”Medicinens historia”. Och särskilt om hur man hanterade bröstcancer innan dagens moderna metoder. Mycket intressant att höra på. Nu ser vi fram mot våravslut med grilldag i Fyledalen den 18 maj och hoppas givetvis på bra väder. Klubb 67 deltar även i nationaldagsfirandet den 6 juni och alla är välkomna att delta. Tomelilla marknad är vi med på den 21 juli.

Under våren har vi fått i gång några olika aktiviteter. En fotokurs under ledning av Christer Rasmusson har genomförts i samarbete med SPF Smedstorp. Den blev uppskattad och någon form av fortsättning kommer det att bli. Vi har också bildat en ölprovnings-grupp som även ska prova att brygga en egen öl. Kjell Persson har fortsatt med smartphone/surfplatta och det fortsätter vi med framöver också. Det finns också planer på att i samarbete med Sparbanken Syd och Vuxenskolan göra en större insats på det området inom Österlen-föreningarna.

Vi har haft premiär på ”fotbolls-golf” och provat det vi två tillfällen på Tomelilla golfklubb, vilket utföll positivt. Vi kommer att prova denna enkla och roliga motionsform vidare. En vandring i Fyledalen blev det ändå till slut med Anna Villavicencio. En väldigt trevlig upplevelse och även det ska vi upprepa i höst. Om både fotbolls-golfen och vandringen finns att läsa här på hemsidan under Aktiviteter.

Styrelsen har haft en planeringsdag där vi gick igenom arbetet inom styrelsen och hur vi ska arbeta framåt för att utveckla vår verksamhet. En åtgärd är att vi ska synas mer i Ystad Allehanda med vår verksamhet. Vi behöver även nå nya medlemmar. Antalet medlemmar i SPF har gått ner och det har givetvis med pandemin att göra. Även om vi öppnat upp samhället nu, tar det kanske längre tid för oss seniorer att komma tillbaka till ett normalt liv. I september ska vi ha ett öppet månadsmöte med ”Fika för Livet” där vi ska försöka nå nya, tänkbara medlemmar.

Jag återkommer även om våra epostutskick. Epostutskicken sker med rubriken SPF Klubb 67-Nytt: ÄMNE
Utskicken sker så att epostadresserna är dolda för alla i gruppen och vi skickar bara epost om det som rör vår verksamhet. Tveka därför inte att meddela din epostadress om du har det och läser din epost. skriv ett mail till mig på gunnar@sallstedt.se

Bästa hälsningar till er alla. Ta hand om er och ha en trevlig sommar!
/Gunnar