Tankar i höstmörker från ordförande

Tankar i höstmörker

Bästa medlemmar

Nu är vi inne en bit i november och hösten känns här på riktigt. Faktum är att en första snö lyckats förirra sig hit den 19 november. Oktober var däremot en fantastisk månad med upp mot 20 grader vissa dagar. Men nu har löven fallit från träden och regn eller snö kryper närmare. Österlen Lyser bidrog till att sprida ljus i höstmörkret och i år var Tomelilla ljusby med en fin invigning på Torget.

Vi jobbar vidare med vår verksamhet. Vår första biomatiné blev dundersuccé. Inte minst tack vare att några av de andra Österlenföreningarna också deltog. Filmen ”Kärleksbevis” lockade hela 81 besökare och det var rekord i salongen på BioRio. Vi kör vidare med två tillfällen till i år och den 16 november såg vi filmen ”Där kräftorna sjunger”. En mycket fin film som tog tag i oss allihop. Vi var 55 st denna gång. Avslutning i år  blir dne 14 december och vi jobbar på att hitta en bra "jul-feel-good-film".

Vi har också kommit i gång med dam- och herrluncher. En gång i månaden genomför vi detta som ett tillfälle för samvaro och en trevlig stund. Luncherna är också tillfällen att ta upp förslag och idéer om olika aktiviteter. Tveka därför inte att göra det. Styrelsen är normalt representerad vid luncherna.

Månadsmötet i oktober hamnade i ”uppförsbacke” när det gäller underhållningsinslaget när Österlenarna tvingades lämna återbud med ganska kort varsel. Monica lyckades dock hitta en ersättning i form av ”Hjärtans fröjd” med ett program om örter och kryddor i musiken. På dagen för mötet meddelade dock den ena halvan av duon att hon var sjuk! Det är inte alltid enkelt att ordna program till våra möten. Tack Monica för insatsen.

Den 24 november har vi Missing People på besök. Vi får gång efter annan se på TV hur organisationen hjälper till att leta efter försvunna människor. Oavsett hur utgången blivit av letandet gör organisationen en viktig insats. Stöd gärna Missing People med en gåva. I inbjudan till månadsmötet får ni mer information om hur ni kan göra det. Styrelsen har beslutat att SPF Klubb 67 ger ett bidrag på 500 kr till organisationen.

Den 15 december avslutar vi månadsmötesåret i Teaterhallen med förhoppningsvis en live Lucia, god förtäring och en liten överraskning (hoppas jag).

Ett år går fortare än man tror och vi är snart framme vid första advent. Julbelysning börjar redan synas här och var. Tänk bara på att använda energibesparande belysning.

Styrelsen och jag önskar er alla en fortsatt behaglig och avkopplande höst inför både advent och julhelg som nu är i antågande. Och ta hand om er!
Gunnar