Grilldag i Väladalens koloniområde 31 maj

Referat från grilldagen med tipspromenad i Väladalens koloniområde. Länk till bilder finns efter referatet längst ner på sidan.

Grillning med tipspromenad i koloniområdet den 31 maj

Ordförande Lars Carlstedt hälsade välkomna till en upprepad solig majdag med fläktande vindar som inslag i värmen.

Tore Lundqvist hade satt ihop frågorna till tipsrundan. Deltagarna vandrade runt och besvarade frågorna efter bästa förmåga. Lättare och svårare efter olika tycken. Vid mål fanns en utslagsfråga angående antal makaroner som fanns i burken.

Nu var det dags att gå till grillen och inhandla korv med bröd à 20 kr/st. Därefter togs medhavd fikakorg fram. Tore som tog hand om lapparna till tipsrundan meddelade rätta svar och prisbelönade Birgit Åkesson med 9 rätt och som gissat närmast rätt antal makaroner i burken. Kent Persson och Birgit Hansson var också med bland vinnarna av tipsrundan.

Lars släppte fram "Resegruppen" genom Gunnar Sallstedt och Anita Lundgren. Gunnar informerade om 3 förestående resor i samarbete med Kiviks Taxi och som även är öppna för en del SPF-föreningar på Österlen. 12 augusti: Fredriksdalsteatern med bl.a. Eva Rydberg i "Fars lilla tös". 21 augusti: Södra Bornholm. 14 oktober: Singin' in the rain på Kristianstads teater. Anita fortsatte informera. 11 september: En liten mat- och vinrunda som 1-dagstur med egen bil. Läs info om resorna på SPF:s Hemsida, www.spf-klubb67-tomelilla.se eller läs info om resorna i pärmarna på Biblioteket eller Byavångshemmet.

Angående Ystads Tand & Implantat Center är avtalet klart. 15% i tandvårdsrabatt men ingen rabatt på tandmaterial för SPF-medlemmar. Medlemskort med namnunderskrift medtages vid besöket.

Skånetrafiken som vår ordförande fortsätter sin kamp mot bättre villkor med resor för pensionärer angående service inom vissa tidsramar och zoner under lågtrafiktid.

Nationaldagen, 6 juni samlas så många som möjligt kl.11.30 vid Kommunhuset inför avtågande till Torget. Höstens programblad klart till Sommarmarknaden 19 juli. Bäckavallen 3 augusti, läs nuvarande programblad. Ordförande tackar för en trevlig eftermiddag och önskar: - Glad sommar!
/Hanna-Karin Persson

Till bilder från mötet