Funderingar i vinterstorm från ordförande

Funderingar i vinterstorm

Bästa medlemmar

Mitten av februari nu och storm och regn drar in. Men fina dagar har förekommit också. Vi går i alla fall mot ljusare tider och både snödropp och vintergäck har redan sett dagens ljus. Fina tecken om en annalkande vår.

Årsmötet är nu avklarat och jag tackar för fortsatt förtroende. Jag passar också på att tacka alla som på något sätt bidragit till att vi under förra året utvecklade och förnyade vår verksamhet. Det ska vi fortsätta med!

Biomatinén fortsätter liksom dam- och herrluncherna en gång i månaden. Till de båda sistnämnda ser jag gärna fler deltagare. Vi kom igång med boule till slut och är ett fint gäng som nu är i Folkets park på torsdagar. Organiserat spelar vi från april till och med september.

Med spänning ser vi också fram mot att Stora Hotellet kan öppna för sina hyresgäster och för aktiviteter. Där finns vi i SPF Klubb 67 med på tåget. Preliminärt har vi ett datum den 1 juni. Vi avvaktar i skrivandes stund besked från kommunens Kultur- och fritidsnämnd att lokalen blir godkänd för hyresbidrag. Det bedömer jag inte ska innebära något problem. Beskedet från kommunen är en förutsättning för att vi ska skriva på ett hyresavtal. När det väl är gjort blir det ett spännande arbete att utrusta och möblera vårt föreningsrum som vi då alltså disponerar permanent. Det är min övertygelse att det kommer att få stor betydelse för vår verksamhet med en lokal vi själva råder över. Har ni något ni kan bidra får ni gärna höra av er.

Månadsmötet i januari blev lyckat och vi fick nyttig och bra information från Tomelilla begravningsbyrå och från juristen Freja Kjällman från Verahill Familjejuridik. Budskapet att vi ska fylla i en framtidsfullmakt var tydligt.

På årsmötet nu senast den16 februari tog jag fram en text som fanns nedtecknad av Asta Andersson i hennes Gästbok. Den skrevs till föreningens 40-årsjubileum 2007. Efter en del fundering från de som var med 2007, tror vi att det kan vara Inga Andersson som skrev texten. Hon ledde då ”67-sångarna”, dvs. föreningens egen sångkör. Melodin som användes till texten är Lili Marleen och det var härligt att höra hur alla stämde in i sången som avslutade årsmötet. Jag har uppfattat att det är flera som tycker vi ska fortsätta med det. I årsmötesreferatet på vår hemsida finns därför en länk till texten. Den 30 mars kommer Tomelilla Rockkör till vårt månadsmöte och då kan vi få rejäl hjälp att avsluta mötet med sången!

Till dess får ni sköta om er och ta vara på varandra.
/Gunnar