Årsmöte 16 februari 2023

Glad stämning och god kalkonbakelse för ca 70 medlemmar på årsmötet. Och en "bortglömd" Klubb 67-visa fick avsluta mötet.

Årsmöte 16 februari 2023 i Teaterhallen

SPF Seniorerna Klubb 67 Tomelilla hade årsmöte i Teaterhallen Folkets Park torsdagen 16 februari 2023. Ca 70 medlemmar hade hörsammat kallelsen. Vår ordförande Gunnar hälsade välkommen och gick igenom säkerhetsrutiner samt informerade om kommande aktiviteter under våren.

Därefter följde parentation över 10 medlemmar som avlidit under 2022. Ceremonien leddes av avgående sekreteraren Hanna-Karin Persson. Parentationen fick genomföras utan kantorerna Håkan Olssons eller Susanne Larssons ackompanjemang, då båda blivit förkylda och inte kunde medverka. Efter psalmen "Härlig är jorden" läste Hanna-Karin dikten ”Det är vackrast när det skymmer” av Pär Lagerkvist, varefter hon läste upp respektive namn. Maj-Britt Stridh tände ett ljus för var och en under uppläsningen. Bortgånga under 2022 var:
Asta Andersson, Stig Svensson, Britta Möller, Birger Jönsson, Birgitta Einarsson, Gunnar Hansson, Ingrid Mattsson, Margareta Månsson, Nils-Erik Hägg och Elsa Persson.
En tyst minut hölls innan psalmen "Må din väg gå dig till mötes" avslutade parentationen.

Kaffepaus sedan där ordförande Gunnar framförde visan "Den odödliga hästen" av Ruben Nilsson till gitarr, samtidigt som kalkonbakelse från ICA Kvantum serverades ut. Till kaffet serverades även en god chokladkaka som tillträdande sekreteraren Marianne Andersson bakat och som blev mycket uppskattad.

Under tidigare ordföranden Lars Carlstedts ledning genomfördes därefter årsmötesförhandlingarna. Verksamhets- och förvaltningsberättelse godkändes och styrelsen beviljades ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret. Gunnar Sallstedt omvaldes till ordförande på ett år. Styrelsen förslogs bestå av sju ledamöter mot tidigare nio och Ian Persson och Inga Persson omvaldes samt att Marianne Andersson nyvaldes på två år. Vid det konstituerande styrelsemötet efteråt valdes Marianne till sekreterare.

En ros gavs till Lars Carlstedt för ordförandeskapet under mötet och till Marianne Andersson för kakan hon hade bidragit med. Därefter avtackade ordföranden tre avgående styrelseledamöter. Hanna-Karin Persson lämnar sekreteraruppdraget som hon innehaft och skött med stor noggrannhet i 12 år. Maj-Britt Stridh har varit styrelseledamot i ett tio-tal år och varit medlemsregisteransvarig. Både Hanna-Karin och Maj-Britt har suttit i styrelsen under fyra olika ordförande. Kjell Persson lämnar styrelsen efter tre år och har haft hand om IT-frågor.

Årsmötesprogrammet avslutades med att en text skriven till melodin Lili Marleen sjöngs unisont. Texten hade Gunnar hittat i hedersmedlemmen Asta Andersson Gästbok, och som skrevs till föreningens 40-årsjubileum 2007. Det blev ett värdigt och fint avslut på årsmötet 2023.
/Gunnar Sallstedt

Bilder från årsmötet
Texten till "Klubb 67-visan"
Årsmötesprotokoll