Besök på 5 gårdar på Österlen

Besök och smaka på fem olika gårdar på Österlen

5 Gårdar på Österlen

En kulinarisk resa

Måndag 25 april deltog fyra medlemmar från SPF Klubb 67 i en trevlig resa på ”hemmaplan”. Fem gårdar på Österlen besöktes som erbjöd god mat och dryck, intressanta besök, trevliga gårdsbutiker och ett vackert landskap att njuta av. Resan arrangerades av Kiviks Taxi i samarbete med fyra SPF-föreningar på Österlen. Klicka på gårdsnamnet i texten för att komma till gårdens hemsida.

Första gård var Österlenkryddor i Köpingebro där det blev förmiddagskaffe. Cherztin och Anders berättade allt om kryddodlingen och säsongens smaksättningstips. Det finns inte bara kryddor på gården. 2018 vann de SM-guld i mathantverk för sin glasstillverkning. Vinnaren var en saffransglass med salmbärskompott. Givetvis besöktes också gårdsbutiken för att botanisera bland allt det goda som skördats från kryddfälten.

Resan gick vidare till Köpingsbergs Vingård. Där tog Carl-Otto emot och berättade allt om mousserande viner, och givetvis blev det en vinprovning under kristallkronorna i vineriet med sakkunnig ledning av Carl-Otto och med sabrering av en flaska mousserande vin!

Örums Nygård  åt vi god mat som var inspirerad av de fem gårdarna. Till maten serverade Maria och Magnus historien hur de förvandlade ett grisstall till hotell och restaurang. Vackra rum och inomhuspool lockade onekligen till att boka in ett besök.

Hos Monika och Peter på Petersborgs Gård  odlas det senapsfrö, både gult och brunt. I senapstillverkningen fick vi se och prova gårdens prisbelönta och otaliga senapsvarianter. Tre år i rad har Petersborgs-senapen blivit utsedd till Sveriges godaste senap i SM för mathantverk. Varianter som vi sen hittade på hyllorna i gårdsbutiken. Gården är även en av Sveriges största kumminodlare. Efter en kopp kaffe lämnade vi Petersborg med många senapsburkar och erfarenheter rikare.

Resans femte och sista gård var Gunnarshögs Gård där Anja och Erik tog emot oss för en spännande gårdsvisning. Där fick viveta mer om raps och om hur rapsoljan blir till. Visningen avslutades i gårdsbutiken där vi kunde smaka, prova och köpa det mesta som har med rapsolja att göra.

Vi hade en bra dag och besökte platser som vi bara har kört förbi tidigare. Engagerade ägare till de olika platserna gav extra krydda till besöken. Vi kan verkligen rekommendera utflykten.
/Eva Åberg

Bilder från gårdsbesöken