Möten och sammankomster juni - september 2018

Referat från månadsmöten och andra sammankomster under juni - september 2018. Länk till bilder finns efter referaten längst ner på sidan.

Sommardans på Bäckavallen 3 augusti

SPF Klubb 67 Tomelilla, SPF Pilevallen Borrby och SPF Vitsippan Smedstorp anordnade sommardans i Bäckavallen Spjutstorp fredagen 3 augusti.

Det varma sommarvädret kvarstod dock med inslag av någon fläktande vind. Ett 50- tal pensionärer fanns på plats. Ordförande Lars Carlstedt hälsade välkomna. En del andra måste p g a värmen stanna hemma för att sköta om sin hälsa. Lars Lindström stod för fin dansmusik. I pausen togs fikakorgen fram. Som överraskning bjöds de närvarande på god tårta som överlämnats av en "Grön gubbe" vid namn Anders Larsson. Anders är ordförande för Centerpartiet i Tomelilla kommun och ville så klart slå ett slag för 9 september, valdagen. Höstens val är extra viktigt så glöm därför ej att rösta.

I pausen skedde också dragning på lotterierna. Under samkvämet som pågick kl.16.00-20.00 rådde god stämning.

Lars Carlstedt från Klubb 67 och Malte Andersson från Pilevallen tackade publik och musiker för en trevlig tillställning.
/Hanna-Karin Persson

(Inga bilder från dansen)

Månadsmöte torsdag 30 augusti på Byavången

Ordförande Lars Carlstedt gladdes åt att hälsa ca 100 deltagare välkomna. Siv Olsson tekniker presenterade ett ljudutjämningssystem som egentligen är ett skolhjälpmedel men passar även in på andra åldersgrupper med hörselproblem.

Dags för underhållning av Blandfärs som med liv och lust fångade publiken. Gruppen bestod av 2 kvinnor och 4 män. Instrumenten som trakterades var: gitarr, mandolin, dragspel, såg, fiol, trummor och sång som även publiken deltog i.

Repertoaren var mångfaldig. Kan nämnas: ett Sven-Ingvars medley, Regniga natt där sågen kom till sin rätt med övriga instrument. Vals ombord (Evert Taube), Skånska mannar, Han har öppnat pärleporten.

Efter kaffepaus underhöll Blandfärs en stund till.

Info av Resegruppen genom Gunnar Sallstedt. Förestående resor: tisdag 11 sep-tember Mat- och vinresa, söndag 14 oktober Singin'in the rain, torsdag 15 november Jul på Huseby (Småland), onsdag 5 december – torsdag 6 december Julmarknad i Rostock, 2 dagars-resa. OBS! Program för resorna finns på Hemsidan eller i Pärmarna.

Info av ordförande: SPF:s Vårfest 10 maj 2019 i Gislövs Stjärna. Boule på Odenplan måndagar kl. 14.00.

Skyddsrumskarta på nätet under MSB. Skyddsrumskarta för Tomelillas del är på gång. Ungdomsgäng med förstörelselust är under bevakning.

En programkommitté står högt på önskelistan. Kurs i Hjärt- och Lungräddning sker framöver.

Underhållning med jazzens pärlor: Ekdala Hot Four tisdag18 september kl. 17.00 i Medborgarhuset Smedstorp som arrangeras av SPF Vitsippan. Nationalsången sjöngs till sist.

Månadsmöte 27 september på Byavången

Närvarande: ca 65 personer
1. Mötets öppnande - Välkommen
Ordförande Lars Carlstedt öppnade mötet och hälsade välkommen.

2. Säkerheten
Lars gick igenom Säkerheten för deltagarna.

3. Hörhjälpmedel, maillista, infomaterial
Hörhjälpmedel s.k. portabel hörslinga till stor hjälp vid möten i större sammanhang.
Maillistan saknar fortfarande namn.
Utdelning av infomaterial och teckningslista angående inbjudan från SPF Vitsippan
Smedstorp fredag 19 oktober kl.17.00 sker efter mötets slut.

4. Protokolljusterare
Anita Lundgren valdes att justera protokollet.

5. Kaffe och smörgås

6. Info Resor
Tack till Resegruppen för välplanerade resor som uppskattats av deltagarna.
Önskemål om resa till Örtofta sockerbruk under kampanjen. Besök på Reningsverket.

7. Inbjudan till ålagille av SPF Vitsippan Smedstorp fredag 19 oktober kl.17.00
Teckningslista enligt info.

8. Kyrksöndag 7 oktober kl.14.00 i Församlingshemmet
Medverkande Kyrkoherde Susanna Adner och Kantor Håkan Olsson med Gosskör.
P.S. Medhjälpare från Styrelsen inför eftermiddagskaffet samlas kl.12.00.
OBS! Ändrad tidpunkt. D.S.

9. Övriga frågor
A. Tidningen Senioren uteblir hos vissa medlemmar. Ta kontakt med Maj-Britt Stridh,
Medlemsansvarig.
B. Medlemsavgiften måste betalas för att få Senioren som utges med 9 nr/ år.
C. Försäkringsskyddet hör också ihop med betald medlemsavgift.
D. NTF-reflexer är färskvaror som ska bytas ut. Reflexvästar ingår ej som färskvaror.
E. Programkommittén består av Monica Norén och Inga Persson från Styrelsen.
Kerstin Eriksson och Roland Olsson ingår som medlemmar. Ytterligare 2 medlemmar är önskvärda i Programkommittén.
F. Bidragsinformation 35 kr/medlem i nuläget mot utlovade 50 kr/medlem betalas ut.
Ny blankett för bidragssökande håller på att utformas.
G. Större lokal i vissa sammanhang behövs. Ännu har kommunen ej lyckats finna någon.
H. Influensaspruta På Vårdcentralen startar vaccinationen 1 november.
I. Bilder från SPF-träffar Vissa medlemmar får ej fram bilderna. Vår Webmaster
Christer Rasmusson förklarar: På mobilen och s.k. Paddan kan du ej få fram dessa bilder.
J. Pensionärsrådet Lars Carlstedt lämnar ordförandeposten inför nästa pensionärs-rådsmöte som Leif Norlín PRO övertar enligt överenskommelse. Istället blir Lars ledamot och Philip Olsson som är ordförande i SPF Gullvivan Brösarp blir vice ordförande.

10. Musikquiz
Iréne Mårtensson, dragspel och Bernt Kellgren, informatör genomför Tore Lundqvists quiz med publiken med den äran.

11. Lotteridragning med inger Kellgren, Iréne Mårtensson och Lars Carlstedt som utropare.

12. Nästa möte
Torsdag 18 oktober år Professor emeritus Ola Olsson dagens gäst: Varför fattas det alltid pengar inom sjukvården?

Avslutning

Till bilder från månadsmötena