Månadsmöte torsdag 25 november

Per-Erik Tell berättade och visade bilder från sin vandring till San Sebastian i Spanien

Månadsmöte torsdag 25 november i Teaterhallen

Välkomna
Ordförande Gunnar Sallstedt hälsade ca 60 deltagare däribland även dagens gäst Per-Erik Tell välkomna. Även säkerhetsåtgärder som hjärtstartare och nödutgångar togs upp.

Gäst: Per-Erik Tell, författare och frilansjournalist, visar bilder och berättar om sina resor i Europa
Per-Erik Tell började sin vandring i Öremölla tillsammans med vännen Pelle. Färden gick till Trelleborg. Per-Eriks vandringsskor var för små och som gjorde det svårt att gå. I Trelleborg gick färden vidare till Sassnitz. Bjöds därefter in till en sjuksköterska som tog hand om hans fötter inför den fortsatta vandringen på Pilgrimsleden som ledde genom Tyskland via Lübeck, Travemünde, Nürnberg osv.

Per-Erik och Pelle tog in på olika härbärgen. Blev väldigt fint bemötta av människor på olika ställen med mat och husrum. Ibland stötte de på människor som kunde hänvisa till ett boende genom att de först for iväg till något övernattningsställe för att bli övertygade om plats på boendet för Per-Erik och Pelle.

Per-Eriks packning vägde 10-19 kg. Tungt att gå och tillika inte alltid veta var man befann sig. Wifi fanns inte alltid tillgänglig. I Kreutzberg, ett område i Berlin, tog de sig vidare längs floden Spree som ledde mot en campingplats. Fick komma in i ett tält där de blev väl trakterade. Gick vidare till en prästgård där det bland annat bjöds på god sockerkaka. Ibland kunde det vara mer primitivt att sova.

I Braunsberg hade det varit översvämning på natten som orsakade väldig bedrövelse och som såg ut som ett slagfält. Fortsatte längs Rhen, gränsflod mellan Tyskland och Schweiz. Kom till Frankrike. Ny vandringsled som ledde ner till Pyrenéerna, gräns mellan Frankrike och Spanien. Oerhört varmt. Pelle hade Coca cola som läskade. De tog in på ett sjukhus. Pelle hade fått benhinneinflammation. Det var inte tal om vila utan valet blev att fortsätta vandra bort smärtan.

De kom till Bourges i Frankrike efter 7 mil. Träffade en rojalist. Fick bo i Stadsparken eftersom det inte fanns någon camping. En annan natt fick de bo på en idrottsplats. Var en månad i Frankrike. Gick över Pyrenéerna. En otrevlig vandring. Fanns en fåraherde som fick betalt som åskådningsobjekt. En toppskarv svävade 50 m över honom. Fortsatte sedan till San Sebastian i nordvästra Spanien. 11 kg tappade Per-Erik under denna 2 ½ månadsvandring. Finansieringen bekostades genom såld lägenhet i Ystad. Tack Per-Erik för en spännande vandring!

Information om verksamhet m.m.
Tveksamt om Klubb 67 ska lyckas få ett Luciatåg till stånd den 15 december. Ev. digital sändning på skärm av Luciaframträdande.
Gamla hemsidan stängs ner vid årsskiftet.
Intresseenkäten angående aktiviteter tages upp på decembermötet.
Genomgång av vårens aktiviteter.
Resor:
5 gårdar på Österlen i april
Ev. resa till Värmland
Utflykter med egna bilar                                                                      Övrigt:
Hjärtstartarutbildning under våren
Ev. minigolf i Folkets Park
Vandring i Fyledalen i samverkan med Tryde 1303 angående upplägg och förtäring
IT-utbildning i januari, februari, mars med Kjell Persson som ledare och i samverkan med Sparbanken Skåne som tillhandahåller lokal och vars personal ger inblick om sin IT- verksamhet

Lotteridragning
Inga och Monica tog hand om lotteriet med Gunnar som utropare.

Nationalsången sjöngs innan avslutning. Tack från ordföranden för en trevlig eftermiddag.
/Hanna-Karin Persson

Bilder från månadsmötet