Månadsmöte 28 september

Första månadsmötet i Stora Hotellet samlade nästan 70 medlemmar!

Foto: Lill Sallstedt
Länk till bilder finns efter texten

Månadsmöte torsdagen 28 september

SPF Seniorerna Klubb 67 Tomelilla hade sitt första månadsmöte i nya lokalen i Stora Hotellet den 28 september. Inbjudna gäster var Sparbanken Syd som talade om bedrägerier mot äldre och Maria Jansson, anhörigsamordnare i Tomelilla kommun, som informerade om kommunens anhörigstöd.

Ordförande Gunnar Sallstedt inledde med att hälsa alla välkomna och gav en kort bakgrund till att SPF Klubb 67 nu är i Stora Hotellet. Efter en säkerhetsgenomgång hälsades Bengt Håkansson från Sparbanken Syd välkommen.

Han talade om hur vi ska skydda oss mot de bedrägerier på telefon och sms som blir allt vanligare. Man kan sammanfatta det med budskapet att banker, andra finansiella institutioner och myndigheter aldrig ringer, skickar sms eller mailar och begär uppgifter om bankid eller lösenord. Får man samtal, sms eller mail om det ska man avsluta samtalet direkt eller radera sms/mail. Sedan ska man blockera telefonnumret eller epostadressen så att de inte kan ringa upp, smsa eller maila igen. Man ska aldrig klicka på länkar eller på något som bedragaren begär. Bedrägeriförsök ska man anmäla till polisen för att polisen ska få en uppfattning om förekomsten. Bankerna har också ett projektsamarbete som heter svårlurad.se. Avslutningsvis delade banken ut fina bärkassar i tyg till alla deltagarna.

Efter Sparbanken Syd var det kaffepaus med hembakat bröd. Stort tack till Marianne Andersson som bakat både matbullar och sockerkaka. Tack också till Monica Norén, Inga Persson och Maj-Lis Ståhl som hjälpte till att göra i ordning bullarna och koka kaffe och Åke Olsson, Kjell Persson och Krister Mårtensson för bord- och stolhjälp.

Efter kaffepausen var det dags för Maria Jansson att informera om anhörigstöd. Maria är anhörigsamordnare i Tomelilla kommun och hon informerade om kommunens stöd till de som hjälper någon annan. Det kan bland annat var någon nära anhörig som får hjälp. Anhörigstödet har som syfte att hjälpa de anhöriga att orka, och att själva undvika ohälsa. Man kan vända sig till Maria med frågor och funderingar och man erbjuds samtalsstöd. Maria är framför allt medmänniska och anhörigstödet för inga journaler. En av bilderna Maria visade hade rubriken ”En samhällsbärande insats”. Vi kan medverka till det genom att ta kontakt med Maria Jansson eller t.ex. Röda Korsets volontärverksamhet.

Efter detta informerade ordförande om kommande aktiviteter. På nästa månadsmöte den 25 oktober kommer Back Time Boys och spelar för oss. Det blir vidare utflykter till Kristianstad flygplats 31 oktober och till Gunnarshögs gård den 24 november. I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan ska ett antal studiecirklar komma i gång och de som vill spela canasta ska kunna göra det i det nya föreningsrummet. Lottdragning följde sedan. Föreningens bingohjul kom till heders för att lotta ut kaffepaket på entrébiljetten och presentkort på ICA Kvantum lottades ut på ringlotterna.

Som avslutning kom vår ordförande med en liten överraskning då han skrivit en text om att föreningen nu flyttat in i Stora Hotellet. Melodi till texten var Edvard Perssons ”Skånska slott och herresäten”. Texten fanns på TV-skärm så att alla kunde sjunga med. Det blev en trevlig premiäreftermiddag för SPF Klubb 67 i den nya lokalen i Stora Hotellet och vi ser nu fram mot kommande månadsmöten och aktiviteter såväl i det egna föreningsrummet som i samlingslokalen.
/Gunnar Sallstedt

Bilder från mötet